1) Proudné Labe, zlatá žíla. Plavba a obchod od počátků do industriální revoluce na území Čech

Význam řeky Labe pro obchod a dopravu není třeba vysvětlovat. Ve větší či menší míře se tomuto fenoménu ve vztahu k Čechám věnovalo hned několik autorů. Většina článků se ovšem zaměřila až na paroplavbu a lodní dopravu od 19. století do současnosti, či na plavbu na dolním Labi mezi Mělníkem a Hřenskem. Méně jsou již zpracovány děje na středním a horním Labi. Ať již jsou to otázky kolem nálezů monoxylů v řece Labi v souvislosti s regulací řeky, nebo voroplavba ve vztahu ke kutnohorským dolům a budování důmyslné sítě kanálů mezi Labem a Kutnou Horou. Přitom právě plavení dřeva z Dvora Králové nad Labem, Jaroměře, Hradce Králové a Pardubic do Kutné Hory a dále tvořilo významnou část lodní dopravy na Labi nejpozději od 14. až do počátku 20. století. Také královská a věnná města na řece se snažila voroplavbu a obecně lodní dopravu co nejvíce ovlivnit ve svůj prospěch. Národní technické muzeum uspořádalo poslední symposium na téma plavby a obchodu na Labi v roce 1969. Po pětačtyřiceti letech se chceme k této problematice vrátit a pokusit se zmapovat dosud bílá místa české historie.

 

Pořádá Národní technické muzeum a Společnost pro dějiny věd a techniky

Místo a čas konání: Národní technické muzeum, Kostelní 42, 170 78 Praha 7, úterý 7. října 2014

Případné dotazy a přihlášky: PhDr. Marek Ďurčanský, Ph.D., Ústav dějin Univerzity Karlovy a archiv

Univerzity Karlovy, +420 224 491 467, marek.durcansky@ruk.cuni.cz nebo Michal Plavec, Národní

technické muzeum, +420 220 399 289, michal.plavec@ntm.cz

 

2) Muzeum v Děčíně hledá brigádniky – průvodce do expozice na Děčínském zámku. Preferuje zájemce se znalostí německého jazyka. Jde o poloviční úvazek, služby po 14 dnech.

Nabídky řešte přímo s ředitelem muzea Mgr. Milanem Rosenkrancem.