Vlečné čluny "AMANDA"
o nosnosti 1000 tun při ponoru 190 centimetrů
 
 
  Na přelomu let 1933 a 1934 začala ČPSL uvažovat v rámci obnovy lodního parku o výstavbě nových nákladních vlečných člunů. Jako první, zcela nový moderní typ, bylo vyprojektováno loděnicí PRAGA plavidlo typu „Amanda“, třídy I D.T.V.V., o nosnosti jednoho tisíce tun dosahovaných při ponoru 190 centimetrů. 
 
  S přihlédnutím k jeho celkovému využití a nasazení na vnitrozemských vodních cestách, byla konstrukční přípravě nových vlečných člunů věnována ze strany vedení společnosti velká pozornost. Zařízení a vybavení tohoto typu odpovídalo již v tehdejší době I.třídě Svazu německých pojišťoven a předpisům Germánského Lloydu. Ani podponorová část člunu neušla pozornosti odborníků. Celkový tvar podponorové části lodi byl navržen a zpracován až na základě nejoptimálnějších výsledků modelových zkoušek konaných v Hamburském lodním pokusném ústavu.
 
Vlečný člun „AMANDA“ o nosnosti 1000 tun
 
  V letech 1934 až 1936 bylo postaveno celkem 10 lodí tohoto typu. Jejich číslování volně navázalo na tehdejší řadu vlečných člunů převzatých společností od soukromníků. Tato plavidla nesla označení 501 až 541. První novostavba, postavená loděnicí PRAGA-Libeň byla spuštěná na vodu v roce 1934,  navázala na stávající plavidla označením 551. V pražské loděnici Praga bylo postaveno celkem 8 plavidel tohoto typu. Zbývající dva čluny s označením 554 a 558 byly postaveny v loděnici v Ústí nad Labem v letech 1934 až 1935.
 
Technické parametry lodí v metrech:
délka mezi svislicemi:                          L :     74,50 m
šířka:                                                   B :     10,30 m
boční výška:                                       H :        2,20 m  
střední ponor prázdné lodi:                            0,38 m
ponor s nákladem 1000 tun:               T:         1,90 m
ponor max:                                       Tmax :   198 cm
nejvyšší pevný bod:                          Hfix :     4,10 m
hmotnost prázdné lodi:                                260 tun 
 
poř. číslo:         postavila loděnice v roce:             pořizovací hodnota:               první generální oprava:
   551                      Praga - Libeň 1934                        1 231 000,- Kčs                         v roce - 1960
   552                      dtto                1934                       1 201 000,-                                             1960
   553                      dtto                1934                       1 229 000,-                                             1964
   554                   Ústí nad Labem 1934                       1 172 000,-                                             1964
   555                   Ústí nad Labem 1934                       1 098 000,-                                             1961
   556                   Ústí nad Labem 1935                      1 162 000,-                                              1961 
   557                   Praga - Libeň    1935                      1 140 000,-                                              1962
   558                  Ústí nad Labem 1935                       1 002 000,-                                              1962         
   559                  Praga - Libeň     1936                      1 220 000,-                                              1962
   560                  dtto                   1936                      1 172 000,-                                              1962        
 
Lodní těleso bylo ocelové, nýtované. Síla obšívky v milimetrech: dno - 7,5, outory - 8, boky - 7. Trup člunu  
byl rozdělen do 12 nákladních prostorů, každý po 5ti metrech délky. Po vyjmutí dřevěných přepážek vzniklo
6 samostatných prostorů o délce 10 metrů. Plavidla měla pevnou hřebenici, kryt byl dřevěný, tabulový. Příď 
i záď lodi byla osazena dvěma ručními kotevními navijáky.
Po ukončení II. Světové války, po roce 1950, byly čluny postupně dovybaveny vznětovými, jednoválcovými 
motory pro pohon dynama 110 V a sadou akumulátorových baterií 24V. Jednoduchá strojovna byla umístěna 
ve volném prostoru mezi 5 a 6. "raumem". Do kajut bylo zavedeno elektrické osvětlení a kotevní navijáky
byly elektrifikovány, což velmi ulehčilo posádkám jejich obsluhu. K vybavení lodi patřil i devatenáctimetrový
stěžeň pro plachtu o rozměrech 14 x 6,5 metru. Všechny čluny této typové řady byly využívány po celou dobu 
jejich existence. Po vyřazení z provozu, ke kterému došlo na začátku 70 let minulého století, sloužila tato
plavidla ještě dlouhá léta jako skladová v mělnickém přístavu.
 
Ústecká loděnice pořídila pro své propagační účely serii snímků zachycujících vybavení kajut na přídi a zádi
člunu ČSPLO - 554, foto: Pfitzner, Ústí nad Labem, které jsou připojeny v obrazové části. Za pozornost stojí
nejenom detaily přídě a zádě člunu, ale i fotografie interiéru vstupního prostoru na přídi lodi a fotografie
zachycující zařízení kuchyně a ložnice kormidelníka na zádi plavidla. Na přídi lodi ve vstupním prostoru
byla společná kuchyně. Na snímku je zachycen roh sporáku, pod schody byl zásobník (bunkr) na uhlí. Dveře
na snímku vedou do menší lodnické kajuty. Vchod do větší kajuty byl na pravoboku, proti příborníku, je za
"zády" fotografa. Kajuty kormidelníka na zádi člunu byly celkem tři. V nástavbě byla umístěna kuchyně a  
prostorný "obývací pokoj". Velmi dobře zařízená ložnice byla umístěna v podpalubí a poskytovala maximální
pohodlí všem uživatelům. Toaleta, (WC), na přídi nebyla. V případě rychlé nouze byl k dispozici v předním
kolisním prostoru tak zvaný "flašinet". Standardní WC bylo pouze na zádi, vestavěné v zadní nástavbě. 
Vstupovalo se do něho z paluby a bylo jen na libovůli kormidelníka, zda jej mohli používat také lodníci.
 
ČSPLO 554
nákladní člun s dřevěným, tabulovým krytem, elektrifikovaný, motorizované navijáky
 
Inv. číslo     :               634057 
rok stavby  :               1934
loděnice    :               Ústí nad Labem      
 
1. Technická data:                                                                                       3. Nosnost plavidla :
délka tělesa        :                 76,27 m                                                           Váha prázdné lodi :        250 tun
šířka tělesa        :                 10,32 m                                                                    nosnost 80 cm :     286 tun 
boční výše uprostřed :          2,23 m                                                                                  90 cm :     355 tun
střední ponor prázdné lodi : 0,38 m                                                                                100 cm :     425 tun
                                                                                                                                       110 cm :     494 tun
2. Technicko provozní data :                                                                                           120 cm :     563 tun                              
největší délka :                      Lmax :   80,14 m                                                                 130 cm :    633 tun                                                                                                                                        
největší šířka :                       Bmax :  10,34 m                                                                 140 cm :     703 tun
maximální ponor plné lodi :  Tmax :   190 cm                                                                 150 cm :     773 tun
maximální ponor prázdné lodi :          0,43 m                                                                  160 cm :     843 tun
nejvyšší pevný bod :             Hfix :      4,12 m                                                                  160 cm :     843 tun
                                                                                                                                       180 cm :     985 tun
                                                                                                                                        190 cm :   1053 tun
4. Stručný popis :
Lodní těleso bylo ocelové, nýtované. Člun byl vybaven dieselagregátem a dynamem na 110 V a sadou
akumulátorových baterií 24V, Motor s agregáty byl umístěn ve volném prostoru mezi 5. a 6. nákladním
prostorem. Pro čerpání vody z lodního tělesa sloužilo přenosné elektrické čerpadlo o výkonu 100 litrů za
minutu a 4 kusy ručních čerpadel. Kormidelní peruť byla nevyvážená. Kormidelní stroj měl dvě kormidelní
kola. Posádka měla k dispozici i závěsný benzinový přívěsný motor do člunku.
 
5. Palubní zařízení :
Na přídi byl umístěn dvojitý elektrifikovaný kotevní naviják, 2 hlavní čtyřramenné kotvy, jedna čtyřramenná
náhradní kotva a  kotva hledací. Na zádi dva jednoduché elektrifikované kotevní navijáky, 2 čtyřam. Kotvy.
 
6. Rozdělení nákladních prostorů:
Nákladních prostorů bylo celkem 12. každý byl 5 metrů dlouhý a 10 metrů široký. Vodotěsných přepážek
bylo celkem 9, pevných měl člun celkem 6.
 
7. Ekonomické údaje :
pořizovací hodnota :                                     1 172 812,- korun československých
roční odpis :                    3,40%                         39 676,- dtto
zůstatková hodnota k 31. 12. 1962 :                 465 116,- dtto
 
Poslední generální oprava člunu byla provedena v roce 1964 v hodnotě 371 419,- korun československých
Plánovaná revise na souši měl být vykonána v roce 1966.
 
Zpracoval: Pavel Křesťan©
  Prameny: Bohumil Švarc, Publikace 50 let Československé plavby na Labi, bulletin ČSPL, a.s. Labský plavec – podle katalogu  historických plavidel ČSPL, a.s., autor  Ing. Břetislav Žádník a osobní znalosti autora, kormidelníka člunu 554 v roce 1964.