Vlečné čluny "AMANDA" | |
o nosnosti 1000 tun při ponoru 190 centimetrů | |
Na přelomu let 1933 a 1934 začala ČPSL uvažovat v rámci obnovy lodního parku o výstavbě nových nákladních vlečných člunů. Jako první, zcela nový moderní typ, bylo vyprojektováno loděnicí PRAGA plavidlo typu „Amanda“, třídy I D.T.V.V., o nosnosti jednoho tisíce tun dosahovaných při ponoru 190 centimetrů. | |
S přihlédnutím k jeho celkovému využití a nasazení na vnitrozemských vodních cestách, byla konstrukční přípravě nových vlečných člunů věnována ze strany vedení společnosti velká pozornost. Zařízení a vybavení tohoto typu odpovídalo již v tehdejší době I.třídě Svazu německých pojišťoven a předpisům Germánského Lloydu. Ani podponorová část člunu neušla pozornosti odborníků. Celkový tvar podponorové části lodi byl navržen a zpracován až na základě nejoptimálnějších výsledků modelových zkoušek konaných v Hamburském lodním pokusném ústavu. | |
Vlečný člun „AMANDA“ o nosnosti 1000 tun | |
V letech 1934 až 1936 bylo postaveno celkem 10 lodí tohoto typu. Jejich číslování volně navázalo na tehdejší řadu vlečných člunů převzatých společností od soukromníků. Tato plavidla nesla označení 501 až 541. První novostavba, postavená loděnicí PRAGA-Libeň byla spuštěná na vodu v roce 1934, navázala na stávající plavidla označením 551. V pražské loděnici Praga bylo postaveno celkem 8 plavidel tohoto typu. Zbývající dva čluny s označením 554 a 558 byly postaveny v loděnici v Ústí nad Labem v letech 1934 až 1935. | |
Technické parametry lodí v metrech: | |
délka mezi svislicemi: L : 74,50 m | |
šířka: B : 10,30 m | |
boční výška: H : 2,20 m | |
střední ponor prázdné lodi: 0,38 m | |
ponor s nákladem 1000 tun: T: 1,90 m | |
ponor max: Tmax : 198 cm | |
nejvyšší pevný bod: Hfix : 4,10 m | |
hmotnost prázdné lodi: 260 tun | |
poř. číslo: postavila loděnice v roce: pořizovací hodnota: první generální oprava: | |
551 Praga - Libeň 1934 1 231 000,- Kčs v roce - 1960 | |
552 dtto 1934 1 201 000,- 1960 | |
553 dtto 1934 1 229 000,- 1964 | |
554 Ústí nad Labem 1934 1 172 000,- 1964 | |
555 Ústí nad Labem 1934 1 098 000,- 1961 | |
556 Ústí nad Labem 1935 1 162 000,- 1961 | |
557 Praga - Libeň 1935 1 140 000,- 1962 | |
558 Ústí nad Labem 1935 1 002 000,- 1962 | |
559 Praga - Libeň 1936 1 220 000,- 1962 | |
560 dtto 1936 1 172 000,- 1962 | |
Lodní těleso bylo ocelové, nýtované. Síla obšívky v milimetrech: dno - 7,5, outory - 8, boky - 7. Trup člunu | |
byl rozdělen do 12 nákladních prostorů, každý po 5ti metrech délky. Po vyjmutí dřevěných přepážek vzniklo | |
6 samostatných prostorů o délce 10 metrů. Plavidla měla pevnou hřebenici, kryt byl dřevěný, tabulový. Příď | |
i záď lodi byla osazena dvěma ručními kotevními navijáky. | |
Po ukončení II. Světové války, po roce 1950, byly čluny postupně dovybaveny vznětovými, jednoválcovými | |
motory pro pohon dynama 110 V a sadou akumulátorových baterií 24V. Jednoduchá strojovna byla umístěna | |
ve volném prostoru mezi 5 a 6. "raumem". Do kajut bylo zavedeno elektrické osvětlení a kotevní navijáky | |
byly elektrifikovány, což velmi ulehčilo posádkám jejich obsluhu. K vybavení lodi patřil i devatenáctimetrový | |
stěžeň pro plachtu o rozměrech 14 x 6,5 metru. Všechny čluny této typové řady byly využívány po celou dobu | |
jejich existence. Po vyřazení z provozu, ke kterému došlo na začátku 70 let minulého století, sloužila tato | |
plavidla ještě dlouhá léta jako skladová v mělnickém přístavu. | |
Ústecká loděnice pořídila pro své propagační účely serii snímků zachycujících vybavení kajut na přídi a zádi | |
člunu ČSPLO - 554, foto: Pfitzner, Ústí nad Labem, které jsou připojeny v obrazové části. Za pozornost stojí | |
nejenom detaily přídě a zádě člunu, ale i fotografie interiéru vstupního prostoru na přídi lodi a fotografie | |
zachycující zařízení kuchyně a ložnice kormidelníka na zádi plavidla. Na přídi lodi ve vstupním prostoru | |
byla společná kuchyně. Na snímku je zachycen roh sporáku, pod schody byl zásobník (bunkr) na uhlí. Dveře | |
na snímku vedou do menší lodnické kajuty. Vchod do větší kajuty byl na pravoboku, proti příborníku, je za | |
"zády" fotografa. Kajuty kormidelníka na zádi člunu byly celkem tři. V nástavbě byla umístěna kuchyně a | |
prostorný "obývací pokoj". Velmi dobře zařízená ložnice byla umístěna v podpalubí a poskytovala maximální | |
pohodlí všem uživatelům. Toaleta, (WC), na přídi nebyla. V případě rychlé nouze byl k dispozici v předním | |
kolisním prostoru tak zvaný "flašinet". Standardní WC bylo pouze na zádi, vestavěné v zadní nástavbě. | |
Vstupovalo se do něho z paluby a bylo jen na libovůli kormidelníka, zda jej mohli používat také lodníci. | |
ČSPLO 554 | |
nákladní člun s dřevěným, tabulovým krytem, elektrifikovaný, motorizované navijáky | |
Inv. číslo : 634057 | |
rok stavby : 1934 | |
loděnice : Ústí nad Labem | |
1. Technická data: 3. Nosnost plavidla : | |
délka tělesa : 76,27 m Váha prázdné lodi : 250 tun | |
šířka tělesa : 10,32 m nosnost 80 cm : 286 tun | |
boční výše uprostřed : 2,23 m 90 cm : 355 tun | |
střední ponor prázdné lodi : 0,38 m 100 cm : 425 tun | |
110 cm : 494 tun | |
2. Technicko provozní data : 120 cm : 563 tun | |
největší délka : Lmax : 80,14 m 130 cm : 633 tun | |
největší šířka : Bmax : 10,34 m 140 cm : 703 tun | |
maximální ponor plné lodi : Tmax : 190 cm 150 cm : 773 tun | |
maximální ponor prázdné lodi : 0,43 m 160 cm : 843 tun | |
nejvyšší pevný bod : Hfix : 4,12 m 160 cm : 843 tun | |
180 cm : 985 tun | |
190 cm : 1053 tun | |
4. Stručný popis : | |
Lodní těleso bylo ocelové, nýtované. Člun byl vybaven dieselagregátem a dynamem na 110 V a sadou | |
akumulátorových baterií 24V, Motor s agregáty byl umístěn ve volném prostoru mezi 5. a 6. nákladním | |
prostorem. Pro čerpání vody z lodního tělesa sloužilo přenosné elektrické čerpadlo o výkonu 100 litrů za | |
minutu a 4 kusy ručních čerpadel. Kormidelní peruť byla nevyvážená. Kormidelní stroj měl dvě kormidelní | |
kola. Posádka měla k dispozici i závěsný benzinový přívěsný motor do člunku. | |
5. Palubní zařízení : | |
Na přídi byl umístěn dvojitý elektrifikovaný kotevní naviják, 2 hlavní čtyřramenné kotvy, jedna čtyřramenná | |
náhradní kotva a kotva hledací. Na zádi dva jednoduché elektrifikované kotevní navijáky, 2 čtyřam. Kotvy. | |
6. Rozdělení nákladních prostorů: | |
Nákladních prostorů bylo celkem 12. každý byl 5 metrů dlouhý a 10 metrů široký. Vodotěsných přepážek | |
bylo celkem 9, pevných měl člun celkem 6. | |
7. Ekonomické údaje : | |
pořizovací hodnota : 1 172 812,- korun československých | |
roční odpis : 3,40% 39 676,- dtto | |
zůstatková hodnota k 31. 12. 1962 : 465 116,- dtto | |
Poslední generální oprava člunu byla provedena v roce 1964 v hodnotě 371 419,- korun československých | |
Plánovaná revise na souši měl být vykonána v roce 1966. | |
Zpracoval: Pavel Křesťan© | |
Prameny: Bohumil Švarc, Publikace 50 let Československé plavby na Labi, bulletin ČSPL, a.s. Labský plavec – podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s., autor Ing. Břetislav Žádník a osobní znalosti autora, kormidelníka člunu 554 v roce 1964. | |