Vlečný člun velkoplauenský, Amanda – kanálový, | |
vlečné čluny typového čísla 601 až 629 a 630 až 700 | |
V celkové délce a šířce byl předchozí projekt* upraven, zmenšen, takže při stejném ponoru 190 centimetrů se pohybovala typová nosnost tohoto menšího typu vlečného člunu kolem 725 tun. Byly to opět ocelové, nýtované čluny s pevnou, širokou hřebenicí a dřevěným tabulovým krytem. Ve své menší délce a šířce, byly určené nejenom do provozu na Labi ale i především pro plavbu na přilehlých plavebních kanálech v Německu a na Odře. Jejich uspořádání bylo obdobné jako u člunů „AMANDA“, 1000 tun nosnosti. S ohledem na menší délku měly však pouze 9 nákladních prostorů. | |
*) rozuměj projekt nákladních vlečných člunů typu 551 - 560. | |
Technické parametry lodí v metrech: | |
délka, L max: 67,00 m | |
šířka, B max: 8,20 m | |
boční výška, H : 2,30 m | |
střední ponor prázdné lodi: 0,40 m | |
hmotnost prázdné lodi: 180 tun | |
K zajištění výstavby této nové série, probíhala od roku 1936, získala společnost od státu půjčku ve výši odpovídající stavbě 20 člunů. Do počátku druhé světové války vyrobila pražská loděnice PRAGA 12 plavidel tohoto nového typu. Loděnice v Ústí nad Labem v téže době spustila na vodu 8 novostaveb. První z této série, na vodu spuštěný nákladní člun, měl číselné označení 601, které se používalo po celou dobu vlečné plavby jako číslo typové. Výstavba nových plavidel pokračovala i ve válečných létech 1940 až 1943, kdy bylo v Libni postaveno dalších 16 plavidel typu 601. V důsledku prohlubujících se válečných událostí nebyly požadavky na další plánovanou výstavbu pro nedostatek válcovaného hutního materiálu realizovány. Hutní materiál byl ve druhé polovině válečných let určen výhradně pro zbrojní výrobu. | |
Ve výstavbě dalších plavidel bylo pokračováno až dva roky po ukončení II. Světové války. Od roku 1947 až do roku 1954, kdy byl spuštěn na vodu poslední člun této velké série vlečných lodí. Pokud se týče ceny, pak první novostavba, člun 601, stála 1 172 tisíc korun československých. Druhý člun v pořadí stál 819 tisíc. Poslední člun byl vyroben za 694 tisíc Kčs. V tomto provedení bylo postaveno celkem 29 vlečných člunů. | |
V průběhu výstavby tak velkého množství novostaveb vlečných člunů došlo od pořadového čísla 630 k realizaci významných konstrukčních úprav. Pevná hřebenice byla nahrazena odnímatelnou a dřevěný deskový kryt plavidla byl nahrazen lehkým, plechovým, tabulovým, odnímatelným krytem. Vyváženě k záďové nástavbě kormidelníka, byla na přídi člunu vyprojektována a postavena kovová nástavba, ve které byla umístěna kuchyně a sociální zařízení lodníků ubytovaných v podpalubí na přídi. Vstup do kuchyně byl na pravoboku člunu jednoduchými kovovými dveřmi navazujícími na odšupovací střechu. V místnosti, proti vstupním dveřím, ve výklenku vytvořeném zabudovaným WC, (vstup na WC byl z paluby na levoboku), byl umístěm sporák na tuhá plavidla. Po levé straně byl kuchyňský příborník a stůl. Na pravé straně, vedle vstupních schůdků byla skříňka, kam posádka ukládala drobnosti a vlajky. Ještě na počátku šedesátých let nebyla tato plavidla vybavena nádrží na pitnou vodu. Pitná voda se uschovávala ve smaltovaných vědrech. Pokud pozornému čtenáři unikla lednice, tak neunikla. Tato plavidla nebyla touto bílou technikou vybavena a uschovávání potravin bylo často náročnou disciplínou. | |
technikou vybavena a přechovávání potravin, hlavně v letních měsících, bylo poměrně náročnou | |
disciplínou. Ani s místnosti určené k umytí, případně sprchování na palubě nebyly. Akt očisty se odehrával | |
za teplého počasí odehrával většínou na palubě s vědrem a ustátou labskou vodou. V zimě v kajutě a s plechovým umývadlem. | |
plechovým umývadlem. Poslední plavidlo v této řadě, bylo jich celkem 97, neslo označení ČSPLO 696. | |
Pro oderskou plavbu – ČPSO - bylo v létech 1943 až 1944 postaveno celkem 5 novostaveb člunů typu 601. | |
Po ukončení II. světové války, díky iniciativě Vítkovických železáren, bylo započato v Holandsku od roku | |
1947, mimo parních remorkérů, se stavbou dalších pěti novostaveb vlečných člunů typu Amanda-kanálový. | |
Tyto novostavby určené na Odře k přepravám uhlí a rud byly dodávány bez krytu nákladních prostorů. | |
Vlečné čluny nesly označení 07221 až 07225. V dalších létech, od roku 1949 do roku 1950 postavila holandská | |
loděnice ve Waspiku dalších deset vlečných člunů. Tato plavidla s označením 7233 až 7242 měla již ocelový, | |
tabulový kryt. Začleněním ČPSO do ČSPLO byly oderské čluny převedeny na Labe a postupně přečíslovány. | |
Navázaly na dosavadní člunovou číselnou řadu. Např. člun 7223 byl přečíslen na 670, nebo 7233 na 683 atd. | |
Přesné údaje jak byla jednotlivá plavidla přečíslena, nemá redakce těchto stránek k dispozici. | |
ČSPLO 629 | |
nákladní vlečný člun s dřevěným, tabulovým krytem, elektrifikovaný | |
Inventární číslo : 634085 | |
Rok stavby : 1941 | |
Loděnice |: Praha | |
1. Technická data : 3. Nosnost plavidla : | |
Váha prázdné lodi : 180 tun | |
délka tělesa : 66,98 m 90 cm : 243 tun | |
šířka tělesa : 8,16 m 100 cm : 292 tun | |
boční výše uprostřed : 2,23 m 120 cm : 389 tun | |
střed. ponor prázd. lodi: 0,39 m 130 cm : 438 tun | |
140 cm : 487 tun | |
2. Technicko provozní data : 150 cm : 536 tun | |
160 cm : 585 tun | |
největší délka Lmax : 72,30 m 180 cm : 685 tun | |
největší šířka : Bmax : 8,21 m | |
nejvyšší pevný bod : Hfix : 4,25 m | |
max ponor plné lodi : 1,8 m | |
4. Stručný popis : | |
Lodní těleso bylo ocelové, nýtované s plochým dnem. Pro čerpání vody z nádní sloužila 3 ruční čerpadla. | |
Na omezené osvětlení kajut a na signalizaci z kormidelny do předních kajut sloužily 4 kusy baterií o 24 V. | |
Kormidelní peruť nevyvážená, kormidelní stroj o jednom kormidelním kole. | |
5. Palubní zařízení : | |
Na přídi čluny byl dvojitý, ruční, kotevní naviják, 2 čtyřramenné kotvy + 1 kotva náhradní | |
Na zádi byly 2 ruční kotevní navijáky, dvě kotvy | |
6. Rozdělení nákladních prostorů : | |
Celkem jich bylo 9, každý 6 metrů dlouhý s vyjímkou prvního a druhého nákladního prostoru, které byly | |
dlouhé jen 5,5 metru. a 7,90 metru široký. Vodotěsných přepážek bylo celkem 8. | |
Pevných přepážek bylo 5. | |
Ekonomické údaje: | |
pořizovací hodnota : 715 296,- korun československých | |
roční odpis : 3,4% 24 320,- dtto | |
zůstatková hodnota k 31. 12. 1962 : 332 529,- dtto | |
poslední revize na souši byla plánována pro rok 1963 | |
ČSPLO 655 | |
nákladní vlečný člun s ocelovým tabulovým krytem, elektrifikovaný | |
inventární číslo : 634108 | |
rok stavby : 1951 | |
loděnice : Praha | |
1. Technická data : 3. Nosnost plavidla | |
délka lodního tělesa L : 66,95 m váha prázdné lodi : 170 tun | |
šířka B : 8,18 m 90 cm : 233 tun | |
boční výše uprostřed H : 2,41 m 100 cm : 280 tun | |
stř.ponor prázd.lodi T: 0,40 m 110 cm : 326 tun | |
120 cm : 374 tun | |
2. technicko provozní data : 130 cm : 422 tun | |
největší délka Lmax : 69,56 m 140 cm : 470 tun | |
největší šířka Bmax : 8,20 m 150 cm : 518 tun | |
max. ponor plné lodi Tmax : 1,90 m 160 cm : 567 tun | |
ponor prázdné lodi Tmin : 0,43 cm 180 cm : 664 tun | |
190 cm : 713 tun | |
4. Stručný popis _: | |
Ocelové lodní těleso s plochým dnem, nýtované. V rámci elektrifikace byl člun vybaven rozvodem el. proudu | |
k omezenému svícení v kajutách a signalizaci z kormidelny do předních kajut a kajuty kormidelníka. Pro | |
čerpání vody z lodního tělesa sloužily 3 ruční čerpadla. Vkládaly se do uzavíratelných otvorů na obou | |
ochozech plavidla. Kormidlo bylo nevyvážené. | |
5. Palubní zařízení : | |
Příď i záď byla vybavena dvěmi samostatnými ručníki kotevními navijáky. Váha jednotlivých kotev : 430 kg, | |
320 kg, 380 kg, 300 kg a jedna kotva hledací o váze 12 kg. | |
6. Rozdělení nákladních prostorů: 9 / 3 | |
šíře prostoru : 7,90 m | |
počet vodotěsných přepážek : 6 | |
počet pevných přepážek : 6 | |
7. Ekonomické údaje : | |
pořizovací hodnota : 718 953,- korun československých | |
roční odpis : 3,40 % 24 444,- dtto | |
zůstatková hodnota k 31. 12. 1962 : 482 921,- dtto | |
ČSPLO 7240 | |
nákladní vlečný člun s ocelovým tabulovým krytem | |
inventární číslo : 634188 | |
rok stavby : 1950 | |
loděnice : Waspik - Holandsko | |
1. Technická data : 3. Nosnost plavidla : | |
délka lodního tělesa L : 67,0 m váha prázdné lodi : 173 tun | |
šířka tělesa B : 8,20 m nosnost 80 cm : 192 tun | |
boční výše uprostřed H : 2,34 m 90 cm : 240 tun | |
střed. ponor prázdné lodi T : 0,39 m 100 cm : 287 tun | |
110 cm : 335 tun | |
2. Technicko provozní data : 120 cm : 383 tun | |
největší délka plavidla Lmax : 71,60 m 130 cm : 431 tun | |
největší šířka plavidla Bmax : 8,20 m 140 cm : 479 tun | |
nejvyšší pevný bod Hfix : 4,30 m 150 cm : 528 tun | |
max. ponor plné lodi Tmax : 1,80 m 160 cm : 601 tun | |
max.ponor prázd. Lodi : 0,42 m 180 cm : 674 tun | |
nosnost na 1 cm : 4,64 tun | |
4. stručný popis : | |
Ocelové, nýtované lodní těleso s plochým dnem. Pro čerpání vody z nádní plavidla sloužily 3 kusy ručních | |
čerpadel. Kormidlo ruční, nevyvážené. | |
5. palubní zařízení : | |
Na přídi i na zádi po dvou jednoduchých ručních navijáků pro 4 čtyřramenné kotvy, jedna kotva náhradní | |
jedna kotva hledací. | |
6. rozdělení nákladních prostorů : 9 / 3 | |
šíře prostoru 7,8O m | |
počet vodotěsných přepážek: 5 , počet pevných přepážek : 7 | |
7. ekonomické údaje : | |
pořizovací hodnota : 641 405,- korun československých | |
roční odpis : 3,4% 21 808,- dtto | |
zůstatková hodnota k 31. 12. 1962 : 417 989,- dtto | |
Zpracoval: Pavel Křesťan© | |
Prameny: Bohumil Švarc, Publikace 50 let Československé plavby na Labi, bulletin ČSPL, a.s. Labský plavec – podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s., autor Ing. Břetislav Žádník a osobních znalostí autora. | |