Nákladní vlečný člun typu 901,
s posuvnými kryty nákladních prostorů,motorizovaný
 
Plavidla tohoto typu byla postavena v Českých loděnicích, ve Valtířově a v Praze. První člun ČSPLO 901 
byl spuštěn na vodu v roce 1957. Prvotní úvahy o využití motorových nákladních lodí typu MN 7701 - MN 7707 
směřovaly k vytvoření stabilních soulodí - např. 7701 + 901 atd. tak, aby nedocházelo v koncových přístavech 
k  přečíslování. Tato úvaha se hned na počátku ukázala jako neproveditelná a od záměru bylo upuštěno.
 První člun této řady měl mimo posuvných krytů, dieselagregátu a motorizovaných navijáků ještě i oproti 
svým předchůdcům nadstardandně vybavené kajuty pro posádky. Koupelny, ústřední topení, lednice, atd.
Od uvedení do provozu byly na tomto typu nákladních člunů pouze dvoučlenné posádky. Kormidelník a 
lodník. Obě profese z počátku byly vybírány s velkou pozorností. Posádky patřily v hodnocení - velmi dobré. 
 
poř. číslo:    rok stavby   loděnice    poř. cena          poř. číslo    rok stavby    loděnice            poř. cena
    901            1957          Valtířov     3 403 117,-              905              1961        Valtířov             2 403 117,-
    902            1960          Valtířov     2 467 908,-              906              1962        Valtířov             2 103 117,-
    903            1960          Praha        2 433 477,-              907              1962         Valtířov            2 100 000,-
    904            1961          Praha        2 417 000,-              908              1963         Valtířov             *
 
*) k 31. 12. 1962 ještě pořizovací cena nebyla známa, plavidlo bylo předáno až v průběhu roku 1963
 
Těmito typy vlečných člunů se uzavírá i kapitola o vlečné plavbě na Labi a Vltavě. Vlečných člunů postupně 
ubývalo. Plavba samotíží, která dříve pomáhala vyrovnávat nedostatek poproudní vlečné síly,  byla orgány 
ČSSR, NDR a NSR na konci šedesátých let zakázána. Dnes, v prosinci roku 2010, možnost uvidět na Labi  
klasickou poproudní vlečnou sestavu již není. Poslední rejdař, EVD Praha, odstavil z provozu všechny svoje
vlečné čluny, které byly poslední z dřívější bohaté flotily Československých plaveb labských.(ČSPLO, n.p. a
ČPSL, a.s.) Poslední dva vlečné čluny typu 901 (Petra) a jeden kanálový, Amanda, plauenský, stojí odstavené 
v přístavu  Ústí nad Labem, kde čekají na svůj ortel. (prosinec 2010)
 
ČSPLO 901
 
inventární číslo:                 634122
rok stavby:                            1957
loděnice :                          Valtířov
 
1. technická data:                                                                    3. nosnost plavidla:
délka tělesa :                         74,20 m                                      Váha prázdné lodi :                     230 tun
šířka tělesa :                           9,03 m                                        nosnost:                 90 cm :         263 tun
boční výše uprostřed :            2,22 m                                                                     100 cm :        320 tun
střední ponor prázdné lodi:    0,43 m                                                                     110 cm :        377 tun
                                                                                                                             120 cm :         435 tun
2. technicko provozní data:                                                                                   130 cm :         493 tun
největší délka tělesa :  Lmax :  77,35 m                                                                  140 cm :         552 tun
největší šířka           :  Bmax :    9,05 m                                                                  150 cm :         611 tun 
nejvyšší pevný bod :     Hfix :    4,35 m                                                                  160 cm :          670 tun
max. ponor plné lodi : Tmax:   1,95 m*                                                                   180 cm :          791 tun
max. ponor prázdné  : Tmin:    0,51 m                                                                   195 cm :          882 tun         
                                                                                                                nosnost na 1 cm :          5,6 tuny
*) Člun poř. čísla 902 měl jako jediný z celé řady max. ponor  200 cm s udávanou nostností :         917 tun
 
4. stručný popis :
lodní těleso bylo celosvařované, kryt plechový, posuvný, možnost odkrytí ploviny celkového nákladního 
prostoru najednou. Tři vodotěsně uzavřené nákladní prostory bylo možné rozdělit třemi rozebíratelnými
dřevěnými přepážkami. Podlahy nákladních prostorů byly dřevěné. Na plavidle byla ve volném prostoru 
instalována strojovna s dieselagregátem, dynamem a bateriem o kapacitě 160 Ah - 150 V. Pro čerpání vody 
z lodního tělesasloužilo přenosné elektrické čerpadlo o Q = 100 litrů/minutu a ruční čerpadlo "Mostar".
Kormidlo bylo ruční, nevyvážené.
 
5. palubní zařízení:
Na přídi byl dvojitý kotevní naviják s elektromotorem. Na zádi byla dva jednoduché kotevní vrátky s elektro-
pohonem. Kotvy - Hall - š x á 300 kg, 1 x - 400 kg, Posádka měla k dispozici závěsný benzinový motorek
HB 125.
 
6. nákladní prostory :  
celková plocha: cca 425 m2, prostornost : 960 m3.
šíře prostoru       : 8,70 m
 
Podle přehledu plavidel ČSPL, n. p.  platném ke dni 31. 12. 1962 a osobním znalostem těchto lodí přepsal
a upravil Pavel Křesťan©