|
Nákladní vlečný člun typu 901, |
|
s posuvnými kryty nákladních prostorů,motorizovaný |
|
|
|
Plavidla tohoto typu byla postavena v Českých loděnicích, ve Valtířově a
v Praze. První člun ČSPLO 901 |
|
byl spuštěn na vodu v roce 1957. Prvotní úvahy o využití motorových
nákladních lodí typu MN 7701 - MN 7707 |
|
směřovaly k vytvoření stabilních soulodí - např. 7701 + 901 atd. tak,
aby nedocházelo v koncových přístavech |
|
k přečíslování. Tato úvaha se hned na počátku ukázala jako
neproveditelná a od záměru bylo upuštěno. |
|
První člun této řady měl mimo posuvných krytů, dieselagregátu a
motorizovaných navijáků ještě i oproti |
|
svým předchůdcům nadstardandně vybavené kajuty pro posádky. Koupelny,
ústřední topení, lednice, atd. |
|
Od uvedení do provozu byly na tomto typu nákladních člunů pouze
dvoučlenné posádky. Kormidelník a |
|
lodník. Obě profese z počátku byly vybírány s velkou pozorností. Posádky
patřily v hodnocení - velmi dobré. |
|
|
|
poř. číslo: rok stavby loděnice poř. cena poř. číslo
rok stavby loděnice poř. cena |
|
901 1957 Valtířov 3 403 117,-
905 1961 Valtířov 2 403 117,- |
|
902 1960 Valtířov 2 467 908,-
906 1962 Valtířov 2 103 117,- |
|
903 1960 Praha 2 433 477,-
907 1962 Valtířov 2 100 000,- |
|
904 1961 Praha 2 417 000,-
908 1963 Valtířov * |
|
|
|
*) k 31. 12. 1962 ještě pořizovací cena nebyla známa, plavidlo bylo
předáno až v průběhu roku 1963 |
|
|
|
Těmito typy vlečných člunů se uzavírá i kapitola o vlečné plavbě na Labi
a Vltavě. Vlečných člunů postupně |
|
ubývalo. Plavba samotíží, která dříve pomáhala vyrovnávat nedostatek
poproudní vlečné síly, byla orgány |
|
ČSSR, NDR a NSR na konci šedesátých let zakázána. Dnes, v prosinci roku
2010, možnost uvidět na Labi |
|
klasickou poproudní vlečnou sestavu již není. Poslední rejdař, EVD
Praha, odstavil z provozu všechny svoje |
|
vlečné čluny, které byly poslední z dřívější bohaté flotily
Československých plaveb labských.(ČSPLO, n.p. a |
|
ČPSL, a.s.) Poslední dva vlečné čluny typu 901 (Petra) a jeden kanálový,
Amanda, plauenský, stojí odstavené |
|
v přístavu Ústí nad Labem, kde čekají na svůj ortel. (prosinec 2010) |
|
|
|
ČSPLO 901 |
|
|
|
inventární číslo: 634122 |
|
rok stavby: 1957 |
|
loděnice : Valtířov |
|
|
|
1. technická
data:
3. nosnost plavidla: |
|
délka tělesa : 74,20
m Váha prázdné lodi
: 230 tun |
|
šířka tělesa : 9,03
m nosnost: 90 cm
: 263 tun |
|
boční výše uprostřed : 2,22
m
100 cm : 320 tun |
|
střední ponor prázdné lodi: 0,43
m
110 cm : 377 tun |
|
120 cm : 435 tun |
|
2. technicko provozní
data:
130 cm : 493 tun |
|
největší délka tělesa : Lmax : 77,35
m 140
cm : 552 tun |
|
největší šířka : Bmax : 9,05
m 150
cm : 611 tun |
|
nejvyšší pevný bod : Hfix : 4,35
m 160
cm : 670 tun |
|
max. ponor plné lodi : Tmax: 1,95 m*
180 cm : 791 tun |
|
max. ponor prázdné : Tmin: 0,51
m 195
cm : 882 tun |
|
nosnost na 1 cm : 5,6 tuny |
|
*) Člun poř. čísla 902 měl jako jediný z celé řady
max. ponor 200 cm s udávanou nostností : 917 tun |
|
|
|
4. stručný popis : |
|
lodní těleso bylo celosvařované, kryt plechový, posuvný, možnost odkrytí
ploviny celkového nákladního |
|
prostoru najednou. Tři vodotěsně uzavřené nákladní prostory bylo možné
rozdělit třemi rozebíratelnými |
|
dřevěnými přepážkami. Podlahy nákladních prostorů byly dřevěné. Na
plavidle byla ve volném prostoru |
|
instalována strojovna s dieselagregátem, dynamem a bateriem o kapacitě
160 Ah - 150 V. Pro čerpání vody |
|
z lodního tělesasloužilo přenosné elektrické čerpadlo o Q = 100
litrů/minutu a ruční čerpadlo "Mostar". |
|
Kormidlo bylo ruční, nevyvážené. |
|
|
|
5. palubní zařízení: |
|
Na přídi byl dvojitý kotevní naviják s elektromotorem. Na zádi byla dva
jednoduché kotevní vrátky s elektro- |
|
pohonem. Kotvy - Hall - š x á 300 kg, 1 x - 400 kg, Posádka měla k
dispozici závěsný benzinový motorek |
|
HB 125. |
|
|
|
6. nákladní prostory : |
|
celková plocha: cca 425 m2, prostornost : 960 m3. |
|
šíře prostoru : 8,70 m |
|
|
|
Podle přehledu plavidel ČSPL, n. p. platném ke dni 31. 12. 1962 a
osobním znalostem těchto lodí přepsal |
|
a upravil Pavel Křesťan© |
|
|