Malé motorové remorkéry - "traktory" | |
úvodem: | |
jsem přesvědčen, že současné generace plavců působících od samého začátku u ČSPLO mně dají za | |
pravdu, že bez "traktorů" zabezpečujících lodní provoz téměř v každém přístavu, by byla manipulace | |
především s vlečnými čluny velmi obtížná. Tyto malé, ale velmi pohyblivé remorkéry byly využívány | |
nejenom v přístavech na území republiky, ale i k zabezpečování potřeb plynulého provozu v | |
Drážďanech a v Magdeburku. Vyjmenovat všechny jejich činnosti a na žádnou nezapomenout by byl | |
velmi těžký úkol. "Splavávat, otáčet, přistavovat, přípřežovat, posádkám ulehčovat, vléci po proudu, | |
protahovat mosty"…atd, atd. Byl by to výčet pestrých, méně či více náročných, mnohdy až | |
krkolomných a nekončících úkolů. Na traktorech často začínali kapitánští začátečníci, kteří na jejich | |
palubách si v mnoha případech vysloužili zaslouženou úctu a obdiv od svých kolegů. | |
Níže uvedený text a tabulky jsou převzaty z článku Jiřího Martínka Malé motorové remorkéry ČPSL- | |
ČSPO- ČSPLO-ČSPL "traktory". Celý, nezkrácený článek je součástí Sborníku k historii lodní dopravy, Labsko-Vltavská | |
dopravy, Labsko-Vltavská plavba IX, z roku 2003. | |
Historie stavby: | |
O plánu na použití a stavbu prvních traktorů u ČPSL plaveckou i neplaveckou veřejnost informoval | |
článek Ladislava Matyse -"Motorové čluny pro vlek lodí na středním Labi", uveřejněný v časopise | |
Veřejná doprava č.3 z roku 1946. | |
Když byla v roce 1943 zahájena nákladní doprava na "malém" Labi z Mělníka až do Kolína, bylo třeba | |
rozšířiti dosavadní park remorkérů, které by v tomto úseku zajišťovaly vlečení člunů. Ze stávajících | |
parních vlečných remorkérů se totiž žádný nevešel současně se člunem do plavební komory*. Dvojité | |
komorování si vyžadovalo mnoho času a neefektivních zdržení. Proto ĆPSL, které byly známy dobré | |
zkušenosti se dvěma motorovými čluny postavenými pro bývalou protileteckou policii, zadala stavbu | |
čtyř motorových lodí podobné konstrukce k vleku lodí na středním Labi. Lodní tělesa těchto plavidel | |
byla celosvařovaná, čímž se ušetřilo značně na váze. Zmíněné 4 traktory postavené pro ČPSL mezi | |
roky 1946 až 1947 byly označeny MOTOR 1 až MOTOR 4. | |
Autor článku však opomenul poznamenat, že již v roce 1941 dodala pražská loděnice B. Antropius | |
jeden traktor pro ČSPO - oderskou plavbu. Není vyloučené, že se tehdejší vedení ČSPO inspirovalo k | |
zavedení tohoto typu remorkéry BAŤA provozovanými na Baťově kanálu. Stavba prvního remorkéru | |
nemohla být však zadána loděnici Walter v Křešicích, která tyto "Baťa" remorkéry postavila v roce 1937 | |
neboť se nalézala v Říši. Traktor byl označen ČSPO VIII (nebo M 8). Pod tímto označením byl ve službě | |
až do roku 1952, kdy byl přejmenován na "DYJE". | |
*) s vyjímkou plavebních komor Hadík a Obříství (1946) |
Protože se traktory MOTOR 1 - MOTOR 4 na Labi dobře uplatnily objednala si ČPSL další 4 ve větším a | |
silnějším provedení. Novostavby byly označeny MOTOR 5 - MOTOR 8. | |
Konstrukce: | |
trup traktorů má ploché dno, svislé boky a hodně zaoblené outory, přecházející do dobře tvarované | |
přídě a do zádě se dvěma vrtulovými tunely. Trupy mají jen malou klenutost paluby a s vyjímkou | |
prvních tří staveb nemážádnou sedlovitost. Délka prvního traktoru z roku 1941 16,7 metrů přes palubu | |
byla už u dalších staveb zvětšena na 18,5 metru asi za účelem zmenšení ponoru. V této délce bylo | |
postaveno 7 dalších traktorů a všechny havarijní čluny. Další dva traktory z roku 1951, MOTOR 5 a 6, | |
měly ale délku o 2,5m větší - 21,0 m, protože u nich ČPSL požadovala další kajutu a WC za strojovnou. | |
Delší byla i přední část trupu, v které bylo 5 bočních kulatých okének. Poslední dva traktory MOTOR | |
7 a MOTOR 8 byly delší pouze o 1 metr - celkem 19,5 m.Šířka trupu prvních 7 staveb byla 3, m (bez | |
oděrek), byla u všech dalších zvětšena na 4 metry. Důvodem bylo nahrazení lehkých automobilových | |
motorů těžšími a většími lodními motory. Zdařilý podponorový tvar přídě traktorů se neměnil, kdežto | |
na dně zádě byly aplikovány nové poznatky o tvaru vrtulových tunelů. |
K podrobnějšímu popsání jednotlivých traktorů nejsou k dispozici podklady. Stručný technický popis | |
posledního provedení z roku 1951 podle podkladů z materiálů Českých loděnic n.p. | |
vypracovaných v roce 1956 je následující: | |
Typové označení : Traktor B 250 k | |
název postavených lodí: MOTOR 7 , MOTOR 8 | |
konstrukce : býv. ČKD-loděnice v Libni v roce 1949-1950 | |
stavěno: Ústecká loděnice n.p. v roce 1949-1951 | |
zákazník: ČSPLO n.p. Praha | |
plavební oblast a účel: pro přístavní vlečnou službu a vlek na kratší trati na Odře a na Labi | |
Klasifikace: dimenze materiálů podle předpisů GL, úřední klasifikaci nemá | |
cena: nabídková v roce 1947 byla 2 225 000,- Kč | |
Hlavní rozměry : | |
Lmax: 19,55 m | |
šířka na hlavním žebru: 4,00 m | |
boční výše uprostřed: 1,50 m | |
ponor největší - Tmax: 0,80 m | |
výška pevného bodu nad tímto T: 3,70 m | |
součinitel celk. plnosti : 0,625 | |
výtlak největší : 34,0 m3 | |
posádka: tříčlenná | |
popis lodi: | |
těleso je rozděleno čtyřmi vodotěsnými přepážkami na tyto prostory: | |
přední kolisní - kajutní - hlavní naftový tank a uhelný sklad - strojovna -zadní prostor s WC - sklad. Ve | |
středu lodi je nástavba, která je v zadní části strojovny a nad WC snížena. Napravoboku je vchod do | |
strojovny, na zadním čele nástavby je vchod do WC. | |
provedení: | |
kormidelní zařízení : dvě zavěšená profilová kormidla, celková plocha 0,90 m2 s ručním ovládáním | |
transmisí pomocí jednoho segmentu a táhel. | |
kotevní zařízení: jedna halská kotva 120 kg na přídi s ručním navijákem s kotevním řetězem | |
průměru 15 mm, délky 40 m. | |
vlečné zařízení: vlečný odpružený hák, vlečné ocelové lano 12 mm délky 120 m. | |
vyvazovací zařízení: příďová a záďová vyvazovací pacholata, 2 vyvazovací konopná lana, 25 mm, | |
délky 40 m. | |
dorozumívací zařízení a ovládání: | |
vzduchová houkačka, elektrická a petrolejová poziční světla, reflektor 100W. | |
požární a záchranné zařízení: | |
hasící přístroje, 1 záchranný kruh, člunek 3,7 x 1,2 m s výstrojí (nebyl dodáván), | |
byl nahrazen větším počtem záchranných kruhů. | |
poháněcí zařízení: hlavní motory: 2 ŠKODA 6L 160, nom. Výkon 125 k při 700 ot/min se vzduchovým | |
spouštěním. | |
revers-reduktor : typ HRS, redukce 2 : 1, mechanické ovládání, případně olejovým | |
servomotorem. | |
hřídele : o průměru 80 mm ve třech rad. Kluzných ložiskách | |
vrtule: ocelolitinové, třílisté s nosným profilem, průměr 1050 mm, stoupání 1015 mm. | |
Obytné zařízení a vybavení | |
U prvních labských traktorů (H1, H2, MOTOR 1 až MOTOR 4) byla přední zvýšená část trupu rozdělena | |
dřevěnými přepážkami na kajutu kapitána, společnou kajutu strojníka a lodníka, kuchyňku a samostatný | |
WC. V kuchyňce bylo umístěno i umyvadlo a stojatý kotel ústředního topení, kterým bylo možno také | |
vyhřívat strojovnu. U WC, které se nacházelo pod úrovní hladiny bylo použito tak zvaného ponorkového | |
záchodu s ručním pístovým čerpadlem ke spláchnutí a současnému vypumpování. | |
U "dlouhých" traktorů MOTOR 5 a MOTOR 6 (pozější M 4 a M5) byly v přední části umístěny jenom | |
kajuty kapitána, lodníka a kuchyňka. Kajuta strojníka byla umístěna za strojovnu v její nástavbě. | |
Vchod do ní byl z levého ochozu. V této nástavbě byl umístěn také WC se samostatným vchodem na | |
pravém ochozu. Kajuty v přední části trupu i kajuta strojníka byly vybaveny kamny. V předu to byl | |
kuchyňský sporák a otopná pokojová kamna, u strojníka kombinovaný sporák s dvojitým roštem, s | |
možností buď vaření nebo vytápění. | |
Úpravy a změny | |
Během provozu byly na traktorech prováděny různé ůpravy a změny vyvolané zkušeností z provozu | |
i snahou o zvýšení jejich výkonu a použitelnosti. Obsluha vratných skříní byla jen ze strojovny, což | |
u traťových remorkérů bylo ještě únosné, ale v místním provozu při přesunech plavidel s četnými | |
manévry byla obsluha velmi náročná. Toto řešení bylo později nahrazeno novou konstrukcí vratných | |
skříní VRS 6, které byly ovládány z kormidelny. Na žádost kapitánů o zlepšení výhledu z kormidelny | |
byly konstrukčím oddělením křešické loděnice vypracovány návrhy na zvednutí kormidelny nad úroveň | |
přední paluby. Došlo i kzměně na trupu. Jeho přední zvýšená část byla protažena až za úroveň vlečného | |
zařízení. Na tuto prodlouženou palubu se pak umisťovaly moderní vysoké kormidelny. Ovládat traktor, | |
sledovat a ovlivňovat průběh manévru z traktoru s vyšší komidelnou bylo mnohem pohodlnější. |
Podle čánku Jiřího Martínka "Malé motorové remorkéry, traktory" (zkráceno) přepsal Pavel Křesťan© |