Motorové nákladní lodě řady BM 500, | |
získala ČSPLO, n.p. v polovině šedesátých let minulého století. V této, i pro nás již v poněkud vzdálené době, | |
končila u podniku rozsáhlá likvidace přestárlých plavidel ve všech kategoriích. Z provozu byly odstavovány | |
nejenom parníky, ale i nákladní vlečné čluny získané do vlastnictví se vznikem Československé republiky | |
po roce 1922. | |
Za tento úbytek klasické vlečné síly a nákladního prostoru bylo třeba zajistit odpovídající náhrady. Přestože | |
v České loděnici Mělník již v roce 1959 byla zahájena stavba moderních motorových nákladních lodí typu | |
MN 7701 a MN 7301, následovaných od roku 1960 přestavbou kanálových nákladních vlečných člunů na | |
motorové nákladní lodě, se lodního prostoru stále nedostávalo. Situace se zlepšila v létech 1964 - 1965, kdy | |
s finančním přispěním státu, který na rozdíl od dnešního státního zřízení vodní dopravu podporoval, bylo | |
ČSPLO umožněno nakoupit v Polsku 15 kusů celosvařovaných, motorových nákladních lodí typu BM 500. | |
První plavidlo vyrobené ve wroclavské loděnici doplulo do Děčína již v roce 1964. Bylo označeno jako MN | |
5308. V číselné řadě navázalo na již stávající typy plavidel nejenom v nosnosti ale i ve výkonu jejich motorů. | |
V tomto roce následovaly ještě čtyři novostavby označené MN 5309, 5310, 5311 a 5312. Další plavidla tohoto | |
typu, bylo jich celkem 10, doplula do republiky v průběhu roku 1965. Poslední novostavba nesla označení | |
MN 5322. | |
Zpočátku byly tyto lodě přijímány plaveckou veřejností s rozpaky, neboť ve svých začátcích byly velmi | |
poruchové. Za provozu docházelo u jejich lodních motorů, byly vyrobené v magdeburské SKL, k poruchám | |
nejenom ojničních, ale i hlavních ložisek. Odstraňování závad zajišťoval výrobní závod SKL v rámci garancí | |
v Magdeburku. | |
Tato dvouvrtulová plavidla s posuvným krytem o rozměrech: L : 56,75m | |
B : 7,58 m | |
Tmax: 1,77 m a výkonu cca 300 PS, | |
měla na 90 cm : nosnost 155 tun | |
100 cm : 195 tun | |
110 cm : 235 tun | |
120 cm : 270 tun | |
150 cm : 385 tun | |
177 cm : 465 tun | |
Svým tvarem a celkovým uspořádáním se tyto novostavby lišily ode všech nám dosud známých lodí. Zadní | |
nástavba, skrývající kajuty kapitána a strojníka, včetně společného sociálního zařízení, byla přístupná | |
kormidelnou. Z počátku se toto uspořádání, nabízející především pro kapitány těchto lodí určité pohodlí | |
za nepohody nebo zimy, jevilo jako optimální. Na druhou stranu však bylo vykoupeno poměrně velkým, | |
celodenním hlukem běžících lodních motorů, před kterým nebylo úniku. Ostatní posádka na tom byla | |
poněkud lépe, neboť jejich kajuty byly umístěny v nástavbě a podpalubí na přídi lodi. | |
I když tato plavidla byla oproti "emkám" nebo nákladním motorovým lodím typu 7701 a 7301 o tři až 4 roky | |
mladší, jejich vybavení ve srovnání s komfortním zařízením výše uvedených mělnických novostaveb, bylo | |
velmi prosté. Aby v kajutě tekla pitná voda nestačilo otočit kohoutkem jako na "Božku" nebo na třiasedmě". | |
Darling zastávalo ruční křídlové čerpadlo na pitnou vodu. Plynový sporák na vaření, již běžný na nových | |
lodích, byl na "polácích" klasický. Topilo se v něm stále ještě uhlím. I čerpadlo na naftu do denního tanku | |
bylo ruční. | |
BM 500 byly na přídi vybaveny motorovými kotevními navijáky pro kotvy Hall, poháněné jednoduchým | |
naftovým motorem, startovaným pomocí zapáleného doutnáku. Na zádi lodi byly dva ruční kotevní navijáky, | |
jimiž se obsluhovaly dvě klasické čtyřramenné kotvy. Po převzetí byli "poláci", jak je pojmenovaly posádky | |
lodí, nasazováni do všech plavebních relací. Zpočátku jsme je vídávali nejenom v Hamburku, v Lübecku | |
nebo v Braunschweigu. Postupně, tak jak byly uváděny do provozu další novostavby nákladních motorových | |
lodí z českých loděnic, opanovali "poláci" především relaci uhlí - sůl a pískové relace v NDR. Na tomto místě | |
si dovolím poznamenat, že po provedených dodatečných opravách motorů to byly, díky jejich posádkám, | |
spolehlivé, "čiperné a pracovité lodě", které dokázaly především v grafikonových přepravách uhlí do | |
Magdeburku a sole do Neštěmic a Neratovic přepravit velké objemy tohoto sypaného zboží. | |
Z počátku jsme u jejich kormidel vídávali ostřílené kapitány z velkých parních remorkérů. Během času, tak | |
jak byly uváděny do provozu novostavby motorových nákladních lodí z mělnické loděnice, nastupovali na | |
"poláky" kapitánští začátečníci. Ti na nich uplatňovali a zdokonalovali své první teoretické i praktické | |
samostatné poznatky. Dvě lodní vrtule a větší ponor prázdné lodi na zádi, pomáhaly nejenom na trati ale i | |
na stísněných vodních plochách přístavů Frohse a "gáswerk" se s plavidlem bezpečně a bezproblémově | |
pohybovat. | |
Jejich životnost, díky agresivní soli, ve srovnání s jinými plavidly, však byla velmi krátká. V seznamu | |
plavidel vydaném ČSPL, a.s. k 31.12.1994, není již uvedeno ani jedno plavidlo tohoto typu. Přesto jsme | |
po roce 2000 mohli na Labi potkávat BM 500 s českou vlajkou nesoucí jméno Zeca. Tato loď nepatří do výše | |
uvedené řady. Loď zakoupila po roce 1990 v PLR soukromá, pražská plavební společnost. | |
S přispěním pana Bohumila Linharta, který s kapitánem Vrbou přejímal ve Wroclawi v roce 1964 MN 5312, | |
připravil pro technické popisy plavidel ČSPLO,n.p. a ČSPL,a.s. Pavel Křesťan© | |