Motorové nákladní lodě řady 7300,
 
neboli "třiasedmy", jak si je přejmenovali plavci, vyplouvaly z mělnické loděnice na hladinu Labe od roku  
1960. První tři novostavby, lodě s deskovým krytem, dřevěnými podlahami a nízce umístěnou, pevnou
kormidelnou včleněnou do nástavby uprostřed trupu, nevyvolaly přílišný obdiv. Tu a tam jsme byli svědky
kritických poznámek našich plaveckých kolegů v zahraničí o tom, jak se přestavba z vlečného nákladního
člunu docela povedla. Ani jsme jim moc nevymlouvali, že se nejedná o přestavbu ale o novostavbu MNL.
 
Nechci se pouštět na tenký led spekulací a domněnek na téma proč nebyly vzaty jako předloha projektantů
stávající motorové nákladní lodě s kormidelnou na zádi. Možná to bylo proto, že ČSPLO přijmula připomínky
tehdejších kapitánů bočnokolesových vlečných parníků a zadokolesových vlečných remorkérů, kteří se zcela
určitě k projektovaným novostavbám vyjadřovali. Proto asi projekční práce NAVIKY a připomínková řízení 
ze strany ČSPLO trvala téměř pět let, než došlo k oboustranné shodě. Každopádně typ MN 7300 a MN 7700, 
 vzhledem k tomu, že se jednalo o zcela nové nákladní motorové lodě určené i k vlečení člunů, byly
poznamenány předchozí praxí, z které vycházel s největší pravděpodobností požadavek na umístění 
pevného bodu vlečného kozlíku a kajut kapitána a strojníka co nejdále od hlavního motoru. Nakonec jsme 
se již s tím setkali u MN J. Ressel. Jako novostavba měl J. Ressel kormidelnu a vlečné zařízení na zádi. 
V rámci generálních oprav byly kajuty kapitána a strojníka, včetně kormidelny a vlečného kozlíku 
přemístěny do středu lodě. 
 
Až za dva roky, po dokončení  MN 7301, nesoucí původně při spuštění na vodu jméno "J. E. Purkyně", 
byla dohotovena druhá "třiasedma" - "Božena Němcová", přečíslená později na MN 7302. Následoval "Karel
Havlíček Borovský" - MN 7303 a "Ján Kollár" - MN 7304. Toto plavidlo sice již mělo posuvné kryty, ale jeho
kormidelna byla stejná jako u předchozích. V roce 1965 byla spuštěna na vodu pátá novostavba. Ta dostala 
již číselné označení MN 7305 a z ne právě vzhledného typu předchozích lodí, díky nové vysoké spouštěcí 
kormidelně vyplula, snad mohu napsat, pohledná, jednovrtulová, nákladní loď nového typu. Česká loděnice 
na Mělníku, stavěla tři až čtyři lodě ročně. Celkem jich bylo postaveno osmnáct. Na připojeném nárysu a 
půdorysu těchto lodí je dobře vidět umístění vlečného kozlíku a elektrického navijáku vlečného lana. 
Naviják byl zabudován ve středu lodi do prostoru prostřední nástavby. 
 
1. technická data:                                                                           2. nosnost plavidla
                                                                                                      podlaha dřevěná / železná
Lmax : 69,90 m                                                                              90 cm :                      167 / 156 tun                                                                               
B max :  8,85 m                                                                           100 cm :                      220  / 209
H fix :     4,87 m                                                                          130 cm :                      381  / 369                     
T max :   1,8  m                                                                           150 cm :                      489 /  477                                                   
T min :   0,9  m                                                                           180 cm :                      652  / 645 
 
3. nákladní prostory - celkem 6.  2 + 2 v prvních dvou třetinách lodi před prostřední nástavbou, 2 prostory v 
   poslední třetině lodi. Z počátku podlahy nakl. Prostorů byly dřevěné, později ocelové. Lodní těleso 
   ocelové s plochým dnem, celosvařované. Prostornost : 869 m3, plocha nákladních prostorů - 380 m2.
 
4. strojní zařízení 
   hlavní motor - 6 L 275, 390 ks  při 500 ot./min, prům. spotřeba 42 l / hod,  tah v laně - 3,7 tuny
 
5. kotevní zařízení - přední i zadní kotvy typu Hall, na přídi i na zádi po jednom elektrickém kotevním 
    navijáku, viz detaily přiložených fotografií.
 
6. popis nástaveb - nástavba příď: ve vstupním prostoru skříňky pro posádku, WC, schody do  podpalubí,
    kde na každé straně kajuta pro palubní posádku. V nástavbě ve středu lodi byly umístěny kajuty kapitána ,
   byla na pravoboku a strojníka na levoboku. V nástavbě na zádi byl vchod do strojovny, průchozí z obou 
  boků plavidla. Druhý vchod na pravoboku - blíže k zádi lodi, byl vchod do kuchyně. Ta byla společná pro 
  celou posádku včetně jídelny. Na levoboku byla v nástavbě umístěná baterkárna, WC a sprchový kout.
  Umístění sprchy a WC nevyhovovalo především v zimním období, proto při větších opravách byl dodatečně
  upraven vchod do těchto prostor z jídelny na zádi.
 
Poznámka: podle přehledu plavidel platném ke dni 31. 12. 1994 ve spolupráci s panem Milošem  Pánkem  a 
osobním znalostem těchto lodi  upravil a přepsal Pavel Křesťan.©