|
|
Motorové nákladní lodě řady 7300, |
|
|
|
|
|
neboli "třiasedmy", jak si je přejmenovali plavci, vyplouvaly z mělnické
loděnice na hladinu Labe od roku |
|
|
1960. První tři novostavby, lodě s deskovým krytem, dřevěnými podlahami
a nízce umístěnou, pevnou |
|
|
kormidelnou včleněnou do nástavby uprostřed trupu, nevyvolaly přílišný
obdiv. Tu a tam jsme byli svědky |
|
|
kritických poznámek našich plaveckých kolegů v zahraničí o tom, jak se
přestavba z vlečného nákladního |
|
|
člunu docela povedla. Ani jsme jim moc nevymlouvali, že se nejedná o
přestavbu ale o novostavbu MNL. |
|
|
|
|
|
Nechci se pouštět na tenký led spekulací a domněnek na téma proč nebyly
vzaty jako předloha projektantů |
|
|
stávající motorové nákladní lodě s kormidelnou na zádi. Možná to bylo
proto, že ČSPLO přijmula připomínky |
|
|
tehdejších kapitánů bočnokolesových vlečných parníků a zadokolesových
vlečných remorkérů, kteří se zcela |
|
|
určitě k projektovaným novostavbám vyjadřovali. Proto asi projekční
práce NAVIKY a připomínková řízení |
|
|
ze strany ČSPLO trvala téměř pět let, než došlo k oboustranné shodě.
Každopádně typ MN 7300 a MN 7700, |
|
|
vzhledem k tomu, že se jednalo o zcela nové nákladní motorové lodě
určené i k vlečení člunů, byly |
|
|
poznamenány předchozí praxí, z které vycházel s největší
pravděpodobností požadavek na umístění |
|
|
pevného bodu vlečného kozlíku a kajut kapitána a strojníka co nejdále od
hlavního motoru. Nakonec jsme |
|
|
se již s tím setkali u MN J. Ressel. Jako novostavba měl J. Ressel
kormidelnu a vlečné zařízení na zádi. |
|
|
V rámci generálních oprav byly kajuty kapitána a strojníka, včetně
kormidelny a vlečného kozlíku |
|
|
přemístěny do středu lodě. |
|
|
|
|
|
Až za dva roky, po dokončení MN 7301, nesoucí původně při spuštění na
vodu jméno "J. E. Purkyně", |
|
|
byla dohotovena druhá "třiasedma" - "Božena Němcová", přečíslená později
na MN 7302. Následoval "Karel |
|
|
Havlíček Borovský" - MN 7303 a "Ján Kollár" - MN 7304. Toto plavidlo
sice již mělo posuvné kryty, ale jeho |
|
|
kormidelna byla stejná jako u předchozích. V roce 1965 byla spuštěna na
vodu pátá novostavba. Ta dostala |
|
|
již číselné označení MN 7305 a z ne právě vzhledného typu předchozích
lodí, díky nové vysoké spouštěcí |
|
|
kormidelně vyplula, snad mohu napsat, pohledná, jednovrtulová, nákladní
loď nového typu. Česká loděnice |
|
|
na Mělníku, stavěla tři až čtyři lodě ročně. Celkem jich bylo postaveno
osmnáct. Na připojeném nárysu a |
|
|
půdorysu těchto lodí je dobře vidět umístění vlečného kozlíku a
elektrického navijáku vlečného lana. |
|
|
Naviják byl zabudován ve středu lodi do prostoru prostřední nástavby. |
|
|
|
|
|
1. technická
data:
2. nosnost plavidla |
|
|
podlaha dřevěná / železná |
|
|
Lmax : 69,90
m
90 cm : 167 / 156
tun |
|
|
B max : 8,85
m
100 cm : 220 / 209 |
|
|
H fix : 4,87
m
130 cm : 381 / 369 |
|
|
T max : 1,8
m
150 cm : 489 /
477 |
|
|
T min : 0,9
m
180 cm : 652 / 645 |
|
|
|
|
|
3. nákladní prostory - celkem 6. 2 + 2 v prvních dvou třetinách lodi
před prostřední nástavbou, 2 prostory v |
|
|
poslední třetině lodi. Z počátku podlahy nakl. Prostorů byly dřevěné,
později ocelové. Lodní těleso |
|
|
ocelové s plochým dnem, celosvařované. Prostornost : 869 m3, plocha
nákladních prostorů - 380 m2. |
|
|
|
|
|
4. strojní zařízení |
|
|
hlavní motor - 6 L 275, 390 ks při 500 ot./min, prům. spotřeba 42 l
/ hod, tah v laně - 3,7 tuny |
|
|
|
|
|
5. kotevní zařízení - přední i zadní kotvy typu Hall, na přídi i na zádi
po jednom elektrickém kotevním |
|
|
navijáku, viz detaily přiložených fotografií. |
|
|
|
|
|
6. popis nástaveb - nástavba příď: ve vstupním prostoru skříňky pro
posádku, WC, schody do podpalubí, |
|
|
kde na každé straně kajuta pro palubní posádku. V nástavbě ve středu
lodi byly umístěny kajuty kapitána , |
|
|
byla na pravoboku a strojníka na levoboku. V nástavbě na zádi byl
vchod do strojovny, průchozí z obou |
|
|
boků plavidla. Druhý vchod na pravoboku - blíže k zádi lodi, byl vchod
do kuchyně. Ta byla společná pro |
|
|
celou posádku včetně jídelny. Na levoboku byla v nástavbě umístěná
baterkárna, WC a sprchový kout. |
|
|
Umístění sprchy a WC nevyhovovalo především v zimním období, proto při
větších opravách byl dodatečně |
|
|
upraven vchod do těchto prostor z jídelny na zádi. |
|
|
|
|
|
Poznámka: podle přehledu plavidel platném ke dni 31. 12. 1994 ve
spolupráci s panem Milošem Pánkem a |
|
|
osobním znalostem těchto lodi upravil a přepsal Pavel Křesťan.© |
|
|
|