Jednovrtulové motorové nákladní lodě
typu 8501, 11601 a 116
 
Plavidla tohoto typu byla vyprojektována na základě objednávky ČSPLO, n.p., lodním konstruktérem 
Ing. Stanislavem Přibylem. První motorová, jednovrtulová, nákladní loď byla Českou loděnicí na Mělníku 
uvedena do provozu v listopadu roku 1967 pod číselným označením MN 8501. Do roku 1969 byly pro ČSPLO
postaveny ještě 8502, 8503 a 8504. MN 8504 byla později při příležitosti konání hudebního festivalu Děčínská
kotva přejmenována na MN Děčín. V roce 1979 bylo mělnickou loděnicí dokončeno a předáno do provozu
ještě jedno plavidlo této řady. Jednalo se o upravený typ MN 8501, s nímž bylo uvažováno pro přepravy na
říčně námořních cestách.  Konstrukční úpravy se týkaly především zpevnění lodního tělesa s ohledem na 
očekávané větší namáhání. Tyto úpravy dovolily zároveň zvýšit i maximální možný ponor. Jako jediná z této 
typové řady může naložit až na 240 cm ponoru. Tato motorová nákladní loď s označením "MN 9601" *
uskutečnila však jen jednu zkušební plavbu ze Štětína po námořní vodní cestě do Lübecku. Očekávaný
výsledek a přínosy z této relace nesplnily očekávání a od dalších plaveb bylo vedením ČSPLO upuštěno.
Později byla tato "rádoby" říčně-námořníl loď přečíslena na MN Labe 30.
 
*) O stavbu tohoto "říčně-námořního" plavidla se zasloužil tehdejší generální ředitel ČSPLO, n.p., Ing. Alois
Oprchalski. Byl velkým zastáncem této dopravní kombinace a jeho úvahy v tomto směru sahaly k relacím,  
jejichž cílové přístavy se nacházejí v nejvýchodnější části Baltického moře a Středozemního moře. Uvést v 
život říčně - námořní plavbu pod vlajkou ČSPLO bylo jeho snem, vizí, jíž se mu žel nepodařilo uskutečnit. 
Sám jsem tomu svědkem, když v dobrém rozmaru  rozdával adeptům pro službu v zahraničí odborné texty 
o využívání a provozu "Cargolinerů" (říčně-námořní plavidlo) k překladu z němčiny  do českého jazyka. 
Ing. Alois Oprchalski se zapsal do historie ČSPLO i svými úvahami o cestách ČSPLO plavidel na Rýn. Jeho  
myšlenky v závěru šedesátých let předběhly dobu.  Od plavecké veřejnosti získal, v dobrém slova smyslu, 
přídomek "rotterdamský". Jen tři roky jej dělily aby se dožil zahájení pravidelných plaveb nejenom do 
Rotterdamu, když jeho život, na jaře roku 1984,  ukončila  tragická událost.. 
(V sedmdesátých létech byly v SRN uvedeny do provozu tři Cargolinery. Stavbou byly více podobné říčním
lodím. S říčně námořními typy současných lodí,nám známých z loděnic Chvaletice a Křešice,  se nedají 
porovnat. Jejich parametry byly limitovány tehdejšími plavebními profily na trati z Berlína do Štětína. Cargo
Linery byly nasazeny v relaci ze západního Berlína do přístavů na Baltickém a Středozemním moři.  První 
plavba jednoho Cargolinera z Berlína na Jadran byla zdokumentována filmem. Tyto relace však v zápětí 
orgány Německé demokratické republiky zakázaly a plavidla se přesunula na Rýn do relací ze SRN do Anglie.) 
 
MN 8501
 
1. technické rozměry:                                                                           2. nosnost plavidla :
maximální délka lodního tělesa :  Lmax : 71,70 m                                váha prázdné lodi :        320 - 335 tun
maximální šířka lodního tělesa :  Bmax  :  9,33 m                    podlaha dřevěná / železná :                                      
nejvyšší pevný bod lod. tělesa :   Hfix    :   5,02/09 m                                nosnost : 90 cm :       143 / 127 tun         
ponor prázdné lodi                 :   Tmin  :    1,10 m                                                 100 cm :        199 / 182 tun   
maximální ponor plné lodi     :   Tmax  :    2,20 m                                                 110 cm :        255 / 238 tun
                                                                                                                             120 cm :        312 / 295 tun
2. nákladní prostory  - 2                                                                                        130 cm :        369 / 362 tun
                                                                                                                             140 cm :        426 / 409 tun
délka nákladního prostoru před kormidelnou :    21,5 / 19,5 m                              150 cm :       484 / 467 tun
dtto                                                   od přídě :   21,5 / 21,5 m                               180 cm :       660 / 642 tun
šířka nákladního prostoru v jícnech :                    7,2 m                                        200 cm :       779 / 761 tun
šířka nákladního prostoru rámová žebra :             8,6 m                                        220 cm :       899 / 821 tun   
 
3. stručný popis :
lodní těleso ocelové, svařované, s plochým dnem. Na přídi sdružený kotevní naviják pro dvě kotvy Hall a
buben s pomocným lanem. Na zádi jeden sdružený elektrický naviják pro dvě  kotvy Hall, buben s vlečným
lanem a buben s pomocným lanem.Vlečná kladka.
 
4. strojní zařízení:
Hlavní motory pro tento nový typ nákladních lodí byly vyrobeny v podniku Škoda Hradec Králové. Jedná
se o přeplňovaný šesti válcový lodní motor 6L 275 PN o výkonu 456 ks, dosahovaných při 520 otáčkách za 
minutu. Spotřeba paliva - nafty je udávána v 55 litrech za hodinu. Dosažený tah na laně: 5,8 tuny.
 
MN 8501 byla jako jediné plavidlo tohoto typu vybavena mnohými vymoženostmi. Hydraulické sklápění 
předního stožárku, nebo spouštění kotev, které si mohl ovládat kapitán z kormidelny. V provozu plavidla se 
však postupně ukázalo, že některé činnosti nelze centrálně řídit. Od MN 8502 se z kormidelny může ovládat
pouze sklápění předního stožárku. Ovládání kotevních navijáků zajišťuje posádka.
 
 
Tento zcela nový, moderní typ nákladního plavidla se osvědčil téměř okamžitě nejenom u ČSPLO. Velký 
obdiv vzbudil především v sousední SRN. Zájem byl tak velký, že téměř okamžitě následovaly objednávky  
na dodání těchto plavidel. Kolik jich Česká loděnice Mělník postavila pro zahraniční odběratele není redakci 
těchto stránek známo. Pokud uvedené údaje v časopisu Labský plavec č. 1 z roku 1994 jsou korektní, potom 
mělnická loděnice postavila celkem 67 plavidel tohoto typu. Uvedený počet nerozlišuje typ 8501 a 11601. Z  
tohoto celkového počtu evidovala ČSPL, a.s. ke dni k 31. 12. 1993, 34 kusů těchto MNL. Zpočátku ČSPLO 
vlastnilo jen 16 lodí typu MN 11601. Některé jedenáctistovky kolem roku 1978, po úpadku firmy Offen, byly 
odkoupeny ČSPLO. V evidenci plavidel navázaly na stávající číselnou řadu. První - 11617 atd až 11629. Po 
změně politických poměrů byla všechna plavidla tohoto typu postupně přejmenována na Labe 1 až Labe 29.
 
 
Kvalitní projekt, jeho provedení a uplatnění na západoněmeckých vodních cestách, se stal  základem vzniku
prodloužené verze - typu MN 11601. Prodloužená "pětaosma" byla vyprojektována opět Ing. Přibylem podle 
přání zahraničního odběratele. Do střední části trupu typu MN 8501 byla vložena samostatná sekce. Ta loď 
prodloužila na 80 metrů a na celkové nosnosti ji přidala více jak 280 tun.
 
Podle pasportů plavidel ČSPL, a.s.platných k 31.12. 1994 upravil a přepsal Pavel Křesťan©