|
Jednovrtulové motorové nákladní lodě |
|
typu 8501, 11601 a 116 |
|
|
|
Plavidla tohoto typu byla vyprojektována na základě objednávky ČSPLO,
n.p., lodním konstruktérem |
|
Ing. Stanislavem Přibylem. První motorová, jednovrtulová, nákladní loď
byla Českou loděnicí na Mělníku |
|
uvedena do provozu v listopadu roku 1967 pod číselným označením MN 8501.
Do roku 1969 byly pro ČSPLO |
|
postaveny ještě 8502, 8503 a 8504. MN 8504 byla později při příležitosti
konání hudebního festivalu Děčínská |
|
kotva přejmenována na MN Děčín. V roce 1979 bylo mělnickou loděnicí
dokončeno a předáno do provozu |
|
ještě jedno plavidlo této řady. Jednalo se o upravený typ MN 8501, s
nímž bylo uvažováno pro přepravy na |
|
říčně námořních cestách. Konstrukční úpravy se týkaly především
zpevnění lodního tělesa s ohledem na |
|
očekávané větší namáhání. Tyto úpravy dovolily zároveň zvýšit i
maximální možný ponor. Jako jediná z této |
|
typové řady může naložit až na 240 cm ponoru. Tato motorová nákladní loď
s označením "MN 9601" * |
|
uskutečnila však jen jednu zkušební plavbu ze Štětína po námořní vodní
cestě do Lübecku. Očekávaný |
|
výsledek a přínosy z této relace nesplnily očekávání a od dalších plaveb
bylo vedením ČSPLO upuštěno. |
|
Později byla tato "rádoby" říčně-námořníl loď přečíslena na MN Labe 30. |
|
|
|
*) O stavbu tohoto "říčně-námořního" plavidla se zasloužil tehdejší
generální ředitel ČSPLO, n.p., Ing. Alois |
|
Oprchalski. Byl velkým zastáncem této dopravní kombinace a jeho úvahy v
tomto směru sahaly k relacím, |
|
jejichž cílové přístavy se nacházejí v nejvýchodnější části Baltického
moře a Středozemního moře. Uvést v |
|
život říčně - námořní plavbu pod vlajkou ČSPLO bylo jeho snem, vizí, jíž
se mu žel nepodařilo uskutečnit. |
|
Sám jsem tomu svědkem, když v dobrém rozmaru rozdával adeptům pro
službu v zahraničí odborné texty |
|
o využívání a provozu "Cargolinerů" (říčně-námořní plavidlo) k překladu
z němčiny do českého jazyka. |
|
Ing. Alois Oprchalski se zapsal do historie ČSPLO i svými úvahami o
cestách ČSPLO plavidel na Rýn. Jeho |
|
myšlenky v závěru šedesátých let předběhly dobu. Od plavecké veřejnosti
získal, v dobrém slova smyslu, |
|
přídomek "rotterdamský". Jen tři roky jej dělily aby se dožil zahájení
pravidelných plaveb nejenom do |
|
Rotterdamu, když jeho život, na jaře roku 1984, ukončila tragická
událost.. |
|
(V sedmdesátých létech byly v SRN uvedeny do provozu tři Cargolinery.
Stavbou byly více podobné říčním |
|
lodím. S říčně námořními typy současných lodí,nám známých z loděnic
Chvaletice a Křešice, se nedají |
|
porovnat. Jejich parametry byly limitovány tehdejšími plavebními profily
na trati z Berlína do Štětína. Cargo |
|
Linery byly nasazeny v relaci ze západního Berlína do přístavů na
Baltickém a Středozemním moři. První |
|
plavba jednoho Cargolinera z Berlína na Jadran byla zdokumentována
filmem. Tyto relace však v zápětí |
|
orgány Německé demokratické republiky zakázaly a plavidla se přesunula
na Rýn do relací ze SRN do Anglie.) |
|
|
|
MN 8501 |
|
|
|
1. technické
rozměry:
2. nosnost plavidla : |
|
maximální délka lodního tělesa : Lmax : 71,70
m váha prázdné lodi : 320 - 335
tun |
|
maximální šířka lodního tělesa : Bmax : 9,33 m
podlaha dřevěná / železná : |
|
nejvyšší pevný bod lod. tělesa : Hfix : 5,02/09
m nosnost : 90 cm : 143 / 127
tun |
|
ponor prázdné lodi : Tmin : 1,10
m 100 cm : 199 /
182 tun |
|
maximální ponor plné lodi : Tmax : 2,20
m 110 cm : 255 /
238 tun |
|
120 cm : 312 / 295 tun |
|
2. nákladní prostory -
2
130 cm : 369 / 362 tun |
|
140 cm : 426 / 409 tun |
|
délka nákladního prostoru před kormidelnou : 21,5 / 19,5
m 150 cm : 484 / 467 tun |
|
dtto od přídě : 21,5
/ 21,5 m 180 cm : 660 / 642 tun |
|
šířka nákladního prostoru v jícnech : 7,2
m 200 cm : 779 / 761 tun |
|
šířka nákladního prostoru rámová žebra : 8,6
m 220 cm : 899 / 821 tun |
|
|
|
3. stručný popis : |
|
lodní těleso ocelové, svařované, s plochým dnem. Na přídi sdružený
kotevní naviják pro dvě kotvy Hall a |
|
buben s pomocným lanem. Na zádi jeden sdružený elektrický naviják pro
dvě kotvy Hall, buben s vlečným |
|
lanem a buben s pomocným lanem.Vlečná kladka. |
|
|
|
4. strojní zařízení: |
|
Hlavní motory pro tento nový typ nákladních lodí byly vyrobeny v podniku
Škoda Hradec Králové. Jedná |
|
se o přeplňovaný šesti válcový lodní motor 6L 275 PN o výkonu 456 ks,
dosahovaných při 520 otáčkách za |
|
minutu. Spotřeba paliva - nafty je udávána v 55 litrech za hodinu.
Dosažený tah na laně: 5,8 tuny. |
|
|
|
MN 8501 byla jako jediné plavidlo tohoto typu vybavena mnohými
vymoženostmi. Hydraulické sklápění |
|
předního stožárku, nebo spouštění kotev, které si mohl ovládat kapitán z
kormidelny. V provozu plavidla se |
|
však postupně ukázalo, že některé činnosti nelze centrálně řídit. Od MN
8502 se z kormidelny může ovládat |
|
pouze sklápění předního stožárku. Ovládání kotevních navijáků zajišťuje
posádka. |
|
|
|
|
|
Tento zcela nový, moderní typ nákladního plavidla se osvědčil téměř
okamžitě nejenom u ČSPLO. Velký |
|
obdiv vzbudil především v sousední SRN. Zájem byl tak velký, že téměř
okamžitě následovaly objednávky |
|
na dodání těchto plavidel. Kolik jich Česká loděnice Mělník postavila
pro zahraniční odběratele není redakci |
|
těchto stránek známo. Pokud uvedené údaje v časopisu Labský plavec č. 1
z roku 1994 jsou korektní, potom |
|
mělnická loděnice postavila celkem 67 plavidel tohoto typu. Uvedený
počet nerozlišuje typ 8501 a 11601. Z |
|
tohoto celkového počtu evidovala ČSPL, a.s. ke dni k 31. 12. 1993, 34
kusů těchto MNL. Zpočátku ČSPLO |
|
vlastnilo jen 16 lodí typu MN 11601. Některé jedenáctistovky kolem roku
1978, po úpadku firmy Offen, byly |
|
odkoupeny ČSPLO. V evidenci plavidel navázaly na stávající číselnou
řadu. První - 11617 atd až 11629. Po |
|
změně politických poměrů byla všechna plavidla tohoto typu postupně
přejmenována na Labe 1 až Labe 29. |
|
|
|
|
|
Kvalitní projekt, jeho provedení a uplatnění na západoněmeckých vodních
cestách, se stal základem vzniku |
|
prodloužené verze - typu MN 11601. Prodloužená "pětaosma" byla
vyprojektována opět Ing. Přibylem podle |
|
přání zahraničního odběratele. Do střední části trupu typu MN 8501 byla
vložena samostatná sekce. Ta loď |
|
prodloužila na 80 metrů a na celkové nosnosti ji přidala více jak 280
tun. |
|
|
|
Podle pasportů plavidel ČSPL, a.s.platných k 31.12. 1994 upravil a
přepsal Pavel Křesťan© |