|
MN 116 |
|
|
|
Pokračováním řady MN 11601 se stala dvouvrtulová motorová nákladní loď
označená jako typ MN 116. První |
|
plavidlo bylo spuštěno na vodu v roce 1988. Česká loděnice na Mělníku
vyprojektovala tento typ na základě |
|
požadavku ČSPLO, která sledovala možnost obsluhy tlačných plavidel v
labské, především v hamburské |
|
relaci. Přestože se původně předpokládalo, že bude těchto nových,
univerzálních motorových nákladních |
|
lodí postavena celá serie, politické změny v závěru roku 1989
zapříčinily, že ČSPLO získala jen tři lodě |
|
tohoto typu. Jejich číselné označení navázalo na dosavadní. Mn 11631,
11632 a 11633. (Labe 31, 32, 33). |
|
|
|
1. technické rozměry
:
2. nosnost plavidla: |
|
maximální délka lodního tělesa Lmax : 79,70
m váha prázdné lodi : 374
tun |
|
maximální šířka lodního tělesa Bmax : 8,99
m nosnost 90 cm :
180 tun |
|
nejvyšší pevný bod lod. Tělesa Hfix : 5,45
m 100 cm
: 250 tun |
|
maximální ponor Tmax : 2,40
m 110 cm
: 310
tun |
|
120 cm : 380 tun |
|
3. nákladní prostory
:
130 cm : 541 tun |
|
délka nákl. prostoru před kormidelnou : 28,2
m 140 cm
: 510 tun |
|
délka prostoru od přídě : 28,2
m 150 cm
: 585 tun |
|
šířka nákl. prostoru - jícen : 7,0
m 160 cm
: 653 tun |
|
šířka nakl. prostoru na rám. žebru : 8,2
m 180 cm
: 790 tun |
|
prostornost nákladních prostorů : 1375
m3 200 cm
: 931 tun |
|
plocha nákladních prostorů : 470
m2 240 cm
: 1209 tun |
|
|
|
4. stručný popis |
|
Ocelové, celosvařované lodní těleso s plochým dnem. Kýlová je příď
doplněná dvěmi zdvojenými tlačnými |
|
čely. Přední paluba rozšířená,tzv. tlačný stůl. Na přídi jeden spřažený
kotevní naviják, doplněný bubnem s |
|
manipulačním lanem, 2 kusy spřahovacích navijáků. Posádka 1 + 2. Na zádi
dva samostatné kotevní navijáky |
|
levý naviják je doplněný o buben s manipulačním lanem. Ovládání je
hydraulické. Plavidlo je vybaveno 4 |
|
kusy kotev Hall + 1 kotva záložní. Kajuty celé posádky včetně WC,
sprchy, atd. jsou umístěny v zadní |
|
nástavbě. K vlečení slouží jednoduchý vlečný hák, případně vlečné
pachole.. |
|
|
|
5. strojní zařízení |
|
U prvního plavidla této řady byly použity lodní motory 6L 150 PN o
výkonu 2 x 330 kW a dvoustupňové |
|
převodové skříně. |
|
Tah na laně : 9,4 tuny. V průběhu zkušebních plaveb bylo zjištěno, že
instalovaný výkon hlavních motorů |
|
byl nedostatečný, proto u dalších plavidel byl zvolen nový typ lodního
motoru. Původní Škoda motory |
|
byly nahrazeny motory WOLA 4 8H12, 2 x 330 kW, dosahovaných při 1650 ot.
za minutu. MN 11631 |
|
|
|
Podle pasportů plavidel ČSPL, a.s.platných k 31.12. 1994 upravil a
přepsal Pavel Křesťan© |