MN 116 
 
Pokračováním řady MN 11601 se stala dvouvrtulová motorová nákladní loď označená jako typ MN 116. První 
plavidlo bylo spuštěno na vodu v roce 1988. Česká loděnice na Mělníku vyprojektovala tento typ na základě
požadavku ČSPLO, která sledovala možnost obsluhy tlačných plavidel v labské, především v hamburské 
relaci. Přestože se původně předpokládalo, že bude těchto nových, univerzálních motorových nákladních 
lodí postavena celá serie, politické změny v závěru roku 1989 zapříčinily, že ČSPLO získala jen tři lodě 
tohoto typu. Jejich číselné označení navázalo na dosavadní. Mn 11631, 11632 a 11633. (Labe 31, 32, 33).
 
1. technické rozměry :                                                                             2. nosnost plavidla:
maximální délka lodního tělesa  Lmax : 79,70 m                                         váha prázdné lodi :       374 tun
maximální šířka lodního tělesa  Bmax :   8,99 m                                               nosnost 90 cm :       180 tun
nejvyšší pevný bod lod. Tělesa   Hfix  :    5,45 m                                                           100 cm :      250 tun
 maximální ponor                       Tmax :  2,40 m                                                            110 cm :      310 tun                                                                                                                               
                                                                                                                                     120 cm :      380 tun
 3. nákladní prostory :                                                                                                   130 cm :      541 tun
délka nákl. prostoru před kormidelnou : 28,2 m                                                            140 cm :      510 tun
délka prostoru od přídě                         : 28,2 m                                                            150 cm :      585 tun
šířka nákl. prostoru - jícen                     :  7,0 m                                                            160 cm :      653 tun    
šířka nakl. prostoru na rám. žebru         :  8,2 m                                                             180 cm :      790 tun    
prostornost nákladních prostorů            : 1375 m3                                                          200 cm :      931 tun
plocha nákladních prostorů                  :   470 m2                                                           240 cm :     1209 tun
 
4. stručný popis
Ocelové, celosvařované lodní těleso s plochým dnem. Kýlová je příď doplněná dvěmi zdvojenými tlačnými
čely. Přední paluba rozšířená,tzv. tlačný stůl. Na přídi jeden spřažený kotevní naviják, doplněný bubnem s
manipulačním lanem, 2 kusy spřahovacích navijáků. Posádka 1 + 2. Na zádi dva samostatné kotevní navijáky
levý naviják je doplněný o buben s manipulačním lanem. Ovládání je hydraulické. Plavidlo je vybaveno 4 
kusy kotev Hall + 1 kotva záložní. Kajuty celé posádky včetně WC, sprchy, atd. jsou umístěny v zadní 
nástavbě. K vlečení slouží  jednoduchý vlečný hák, případně vlečné pachole..
 
5. strojní zařízení
U prvního plavidla této řady byly použity lodní motory 6L 150 PN o výkonu 2 x 330 kW a dvoustupňové
převodové skříně.
Tah na laně : 9,4 tuny. V průběhu zkušebních plaveb bylo zjištěno, že instalovaný výkon hlavních motorů
byl nedostatečný, proto u dalších plavidel byl zvolen nový typ lodního motoru. Původní Škoda motory
byly nahrazeny motory WOLA 4 8H12, 2 x 330 kW, dosahovaných při 1650 ot. za minutu. MN 11631 
 
Podle pasportů plavidel ČSPL, a.s.platných k 31.12. 1994 upravil a přepsal Pavel Křesťan©