Nákladní parník "Berounka" | |||
Nákladní parní loď Berounka byla postavena v předvečer první světové války, německou loděnicí v | |||
Übigau v roce 1914. Byla sesterskou lodí rychloparníků "Jizera" a "Ohře". V době přezetí ČSR v roce | |||
1922 od Rakouské severozápadní paroplavební společnosti - ÖNWDG - nesla loď německé jméno | |||
"Beraun". Po dobu druhé světové války bylo plavidlo přejmenováno na "Elbe".Od roku 1945 se jí | |||
jméno "Berounka" vrátilo. V průběhu let byl původní dřevěný tabulový kryt nahrazen krytem z | |||
ocelového vlnitého plechu. Stejně jako rychloparníky "Ohře" a "Jizera", měla i "Berounka" dva | |||
manipulační stěžně o nosnosti 1,5 tuny a dva parní navijáky zajišťující zdvih břemen. Vybavenost | |||
lodí té doby vlastním nakládacím a vykládacím zařízením byla nutností a vycházela ze skutečnosti, že | |||
ne všechna místa přejímky nákladů byla vybavena zvedací technikou. S postupem času byly stěžně i | |||
navijáky jako zbytečná zátěž z lodí odstraněny. Nákladní rychloparník "Berounka" dosloužil u ČSPLO, | |||
n.p., u Závodu zahraniční plavby, v roce 1962. Stejně jako Ohře i Jizera sloužil dlouhá léta v přístavu | |||
Mělník jako skladovací plavidlo. | |||
1. Technická data: 3. Nosnost plavidla: | |||
délka tělesa: L : 62,58 m | |||
šířka tělesa: B : 7, 21 m Váha prázdné lodi : 266 tun | |||
boční výše uprostřed: H : 2,86 m nosnost 90 cm: 75 tun | |||
střední ponor prázdné lodi: Tmin : 0,70 m 100 cm: 113 tun | |||
110 cm: 151 tun | |||
2. Technicko provozní data: 120 cm: 190 tun | |||
největší délka: Lmax : 66,10 m 130 cm: 203 tun | |||
největší šířka: Bmax : 7,28 m 140 cm: 269 tun | |||
nejvyšší pevný bod: Hfix : 4,18 m 150 cm: 309 tun | |||
maximální ponor plné lodi: Tmax : 1,64 m 160 cm: 349 tun | |||
maximální ponor prázdné lodi: Ts : 0,90 m 164 cm: 365 tun | |||
nosnost na 1 cm: 3,77 tun | |||
4. Stručný popis: | |||
Ocelové, nýtované lodní těleso s plochým dnem. Kryt plavidla tabulový, dřevěný. | |||
2 lodní šrouby třílisté o průměru 1350 mm. | |||
5. Palubní zařízení: | |||
Kotevní zařízení: na přídi jeden jednoduchý ruční naviják. | |||
Dva parní navijáky pro přední a zadní kotvy. | |||
Vlečné zařízení: vlečný kozlík, vlečná pacholata, vlečné oblouky. | |||
6.Strojní zařízení: | |||
Strojovna lodě byla vybavena dvěma stojatými tříváílcovými parními stroji se vstřikovou kondenzací výfukové | |||
páry s rozvodem Kluge. Původní výkon novostavby byl 350 HP - 275 kW. Po demontáži přehřívačů páry klesl | |||
výkon na 250 HP - 183 kW. Otáčky max: 175 ot / min. Zásoba paliva 20 tun uhlí. | |||
7. Lodní kotel: | |||
Loď měla pouze jeden dvouplamencový parní kotel s vratnou komorou o průměru 2,8 metru. Výhřevná plocha | |||
kotle čimila 87,5 m2. Maximální tlak páry - 14 atm. | |||
8. Ekonomické údaje: | |||
pořizovací hodnota: 50000,- Kč | |||
roční odpis: 32550,- Kčs | |||
zůstatková hodnota k 31.12.1962: 47 684,- Kč | |||
Podle katalogu historických plavidel ČPSL, a.s., X část, upravil a přepsal Pavel Křesťan |