Nákladní parník "Berounka"  
     
  Nákladní parní loď Berounka byla postavena v předvečer první světové války, německou loděnicí v  
  Übigau v roce 1914. Byla sesterskou lodí rychloparníků "Jizera" a "Ohře". V době přezetí ČSR v roce  
  1922 od Rakouské severozápadní paroplavební společnosti - ÖNWDG - nesla loď německé jméno  
  "Beraun". Po dobu druhé světové války bylo plavidlo přejmenováno na "Elbe".Od roku 1945 se jí   
  jméno "Berounka" vrátilo. V průběhu let byl původní dřevěný tabulový kryt nahrazen krytem z  
  ocelového vlnitého plechu. Stejně jako rychloparníky "Ohře" a "Jizera", měla i "Berounka" dva  
  manipulační stěžně o nosnosti 1,5 tuny a dva parní navijáky  zajišťující zdvih břemen. Vybavenost  
  lodí té doby vlastním nakládacím a vykládacím zařízením byla nutností a vycházela ze skutečnosti, že
  ne všechna místa přejímky nákladů byla vybavena zvedací technikou. S postupem času byly stěžně i  
  navijáky jako zbytečná zátěž z lodí odstraněny. Nákladní rychloparník "Berounka" dosloužil u ČSPLO,
  n.p., u Závodu zahraniční plavby, v roce 1962. Stejně jako Ohře i Jizera sloužil dlouhá léta v přístavu  
  Mělník jako skladovací plavidlo.  
     
  1. Technická data:                                                                            3. Nosnost plavidla:  
  délka tělesa:                             L :  62,58 m  
  šířka tělesa:                              B :  7, 21 m                                           Váha prázdné lodi :    266 tun  
  boční výše uprostřed:                H :  2,86 m                                             nosnost         90 cm:   75 tun  
  střední ponor prázdné lodi:   Tmin :   0,70 m                                                               100 cm:  113 tun  
                                                                                                                                 110 cm:  151 tun  
    2. Technicko provozní data:                                                                                  120 cm:  190 tun  
    největší délka:                            Lmax :  66,10 m                                                       130 cm:  203 tun  
    největší šířka:                            Bmax :     7,28 m                                                      140 cm:  269 tun  
    nejvyšší pevný bod:                   Hfix :       4,18 m                                                       150 cm:  309 tun    
    maximální ponor plné lodi:          Tmax :     1,64 m                                                      160 cm:  349 tun  
    maximální ponor prázdné lodi:     Ts    :      0,90 m                                                      164 cm:  365 tun       
                                                                                                                         nosnost na 1 cm:  3,77 tun  
    4. Stručný popis:  
    Ocelové, nýtované lodní těleso s plochým dnem. Kryt plavidla tabulový, dřevěný.  
    2 lodní šrouby třílisté o průměru 1350 mm.  
       
    5. Palubní zařízení:  
    Kotevní zařízení: na přídi jeden jednoduchý ruční naviják.   
    Dva parní navijáky pro přední a zadní kotvy.  
    Vlečné zařízení: vlečný kozlík, vlečná pacholata, vlečné oblouky.  
       
    6.Strojní zařízení:  
    Strojovna lodě byla vybavena dvěma stojatými tříváílcovými parními stroji se vstřikovou kondenzací výfukové  
    páry s rozvodem Kluge. Původní výkon novostavby byl 350 HP - 275 kW. Po demontáži přehřívačů páry klesl  
    výkon na 250 HP - 183 kW. Otáčky max: 175 ot / min. Zásoba paliva 20 tun uhlí.  
       
    7. Lodní kotel:  
  Loď měla pouze jeden dvouplamencový parní kotel s vratnou komorou o průměru 2,8 metru. Výhřevná plocha  
  kotle čimila 87,5 m2. Maximální tlak páry - 14 atm.  
       
    8. Ekonomické údaje:  
    pořizovací hodnota:                       50000,- Kč  
    roční odpis:                                   32550,- Kčs  
  zůstatková hodnota k 31.12.1962:  47 684,- Kč  
     
    Podle katalogu historických plavidel ČPSL, a.s., X část, upravil a přepsal Pavel Křesťan