Nákladní bočnokolesový parník "Dunaj"  
     
  nákladní parník "Dunaj" byl postaven v Drážďanech, loděnicí v Übigau, v roce 1910 pro plavební  
  společnost "VEG" - Vereinigte Elbeschiffahrtsgesellschaft AG. Dresden. Byl pojmenován "Donau".  
  V následujím roce 1911 jej převzala ÖNWDG. Jeho název Donau mu byl ponechán až do roku 1922.
  ČPSL, a.s., která jej převzala na základě rozhodnutí arbitra Hinese podle článku 339 mírové smlouvy
   ze dne 14. 6. 1921, jej přejmenovala na "Dunaj". V roce 1939 parník odkoupila německá plavební  
  společnost "NNVE", Neue Norddeutsche und Vereinigte Elbeschiffahrts AG. , Hamburg-Dresden, za  
  76 000,- RM (říšských marek) a přejmenovala jej na "Aussig". Po ukončení II. Světové války se loď   
  vrátila zpět do ČSR a jméno "Dunaj" jí bylo navráceno. Na přelomu roků 1947 - 1948 prošel parník  
  na křešické loděnici generální opravou. Na trati mezi Ústím nad Labem - Děčínem a Hamburkem  
  sloužil až do 16. 2. 1960, kdy byl vyřazen z provozu a následně sešrotován.  
     
  Plavidlo mělo na přídi a na zádi po dvou nákladních prostorech, které byly obsluhovány pomocí  
  nakládacích stěžňů. S postupem doby byly stěžně z lodi odstraněny včetně parních navijáků, které  
  zajišťovaly zdvih překládaných břemen.  
     
  Hlavní rozměry:                                                              Strojní zařízení:  
  dělka plavidla              L       :    69,0 m                          tříválcový, ležatý, sdružený parní stroj  
  šířka lodního tělesa     B       :     7,4 m                           vysokotlaký válec o průměru:   380 mm    
  šířka přes kolesnice    Bmax :   13,7 m                           středotlaký válec                   :   600 mm  
  boční výška                H       :     3,1 m                            nízkotlaký válec                   :   950 mm   
  ponor plavidla Tmin / Tmax:  0,8 m / 1,7 m                    zdvih                                    : 1300 mm  
  nosnost max       411 tun                                                výkon HP  / otáčky/min.        :  450  / 35  
                                                                                        rozvod Joyovův  
     
  Lodní kotle:                                                                   kolesa:  
  2 lodní kotle vedle sebe s dýmnicemi                            průměr koles:                            4 m              
  zaústěnými do jednoho komína                                    9 kusů lopat  : délka 2500mm, šířka: 800 mm
  výhřevná plocha jednoho kotle:       75,8 m2                   otáčky:                                      35 ot. / min
  tlak páry:                                       14 atm  
  průměr / délka kotle:                      2,6 m / 3 m  
     
  Poznámka:  velmi skromné pozůstatky loděnice v Übigau je možné ještě dnes, březen 2010, spatřit  
  na pravém břehu Labe, labský kilometr 60,8 původního kilometrování. Bylo platné do 1. 10. 2009.  
     
  Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s., VII. část upravil a přepsal Pavel Křesťan