Nákladní bočnokolesový parník "Dunaj" | |||
nákladní parník "Dunaj" byl postaven v Drážďanech, loděnicí v Übigau, v roce 1910 pro plavební | |||
společnost "VEG" - Vereinigte Elbeschiffahrtsgesellschaft AG. Dresden. Byl pojmenován "Donau". | |||
V následujím roce 1911 jej převzala ÖNWDG. Jeho název Donau mu byl ponechán až do roku 1922. | |||
ČPSL, a.s., která jej převzala na základě rozhodnutí arbitra Hinese podle článku 339 mírové smlouvy | |||
ze dne 14. 6. 1921, jej přejmenovala na "Dunaj". V roce 1939 parník odkoupila německá plavební | |||
společnost "NNVE", Neue Norddeutsche und Vereinigte Elbeschiffahrts AG. , Hamburg-Dresden, za | |||
76 000,- RM (říšských marek) a přejmenovala jej na "Aussig". Po ukončení II. Světové války se loď | |||
vrátila zpět do ČSR a jméno "Dunaj" jí bylo navráceno. Na přelomu roků 1947 - 1948 prošel parník | |||
na křešické loděnici generální opravou. Na trati mezi Ústím nad Labem - Děčínem a Hamburkem | |||
sloužil až do 16. 2. 1960, kdy byl vyřazen z provozu a následně sešrotován. | |||
Plavidlo mělo na přídi a na zádi po dvou nákladních prostorech, které byly obsluhovány pomocí | |||
nakládacích stěžňů. S postupem doby byly stěžně z lodi odstraněny včetně parních navijáků, které | |||
zajišťovaly zdvih překládaných břemen. | |||
Hlavní rozměry: Strojní zařízení: | |||
dělka plavidla L : 69,0 m tříválcový, ležatý, sdružený parní stroj | |||
šířka lodního tělesa B : 7,4 m vysokotlaký válec o průměru: 380 mm | |||
šířka přes kolesnice Bmax : 13,7 m středotlaký válec : 600 mm | |||
boční výška H : 3,1 m nízkotlaký válec : 950 mm | |||
ponor plavidla Tmin / Tmax: 0,8 m / 1,7 m zdvih : 1300 mm | |||
nosnost max 411 tun výkon HP / otáčky/min. : 450 / 35 | |||
rozvod Joyovův | |||
Lodní kotle: kolesa: | |||
2 lodní kotle vedle sebe s dýmnicemi průměr koles: 4 m | |||
zaústěnými do jednoho komína 9 kusů lopat : délka 2500mm, šířka: 800 mm | |||
výhřevná plocha jednoho kotle: 75,8 m2 otáčky: 35 ot. / min | |||
tlak páry: 14 atm | |||
průměr / délka kotle: 2,6 m / 3 m | |||
Poznámka: velmi skromné pozůstatky loděnice v Übigau je možné ještě dnes, březen 2010, spatřit | |||
na pravém břehu Labe, labský kilometr 60,8 původního kilometrování. Bylo platné do 1. 10. 2009. | |||
Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s., VII. část upravil a přepsal Pavel Křesťan | |||