Nákladní vrtulový parník "Jizera"  
     
  Nákladní vrtulový parník "Jizera" byl jedním z jedenácti nákladních lodí, které postoupilo po první  
  světové válce Německo na základě článku 339 Mírové smlouvy v roce 1922 Československé republice.
     
  Přestože v roce 1914 vypukla první světová válka, byly na loděnici v Übigau, po dokončení nákladního 
  parníku "Ohře", spuštěny na vodu ještě dvě novostavby nákladních lodí stejných parametrů, a to   
  nákladní parníky "Jizera" a "Berounka". Tehdejší jméno nákladní lodi "Jizera" bylo "Iser". Po převzetí
  plavidla ČPSL, a.s. parník "Iser" byl přejmenován na "Jizera". K další změně jména této lodi došlo za  
  II. Světové války. BMES jej přejmenovala na "Moldau". Při porovnávání údajů o této lodi s údaji v   
  katalogu lodí od Hans Rind a Heinz Trost nedostala "Jizera" jméno "Moldau", nýbrž "Eger".Domnívám 
  se však, že podklady pana Ing. Břetislava Žádníka, který pro ČSPL, a.s. katalog historických plavidel   
  připravoval, jsou korektnější, vycházející z jeho hlubokých znalostí konkrétních historických údajů   
  předválečného, válečného i poválečného stavu plavidel v ČSR.  
  Nákladní parník "Jizera", stejně tak jako dvě jeho sesterké lodě, byl vybaven na přídi a na zádi stěžni, 
  které ve spolupráci s  lodními parními navijáky dokázaly parník naložit i vyložit. S postupující   
  vybaveností vykládacích míst na Vltavě a na celém toku Labe, byly tyto vykládací stěžně a navijáky z   
  lodí odstraněny. Na trati mezi Prahou a Hamburkem byla "Jizera" v provozu u Závodu zahraniční  
  plavby až do roku 1960. Její poslední plavba, tak jako plavba její sestry "Ohře", vedla na Mělník, kde 
    v přístavu sloužila dlouhá léta jako skladní loď.  
    1. Technická data:                                                                      3. Nosnost plavidla:  
    délka tělesa:                       L :  62,60 m                                      při ponoru 165 cm   365 tun  
    šířka tělesa:                        B :   6,21 m                                      váha prázdné lodi    274 tun  
    boční výše uprostřed:          H :   2,88 m  
    střední ponor prázdné lodi:   T :   0,72 m  
       
    2. Technicko provozní data:  
    největší délka:                             Lmax : 63,50 m  
    největší šířka:                              Bmax : 7,26 m  
    nejvyšší pevný bod:                    Hfix :   4,50 m  
    maximální ponor plné lodi:        Tmax :  1,40 m, údaj omezeného ponoru vzhledem k tech. stavu lodě
    maximální ponor prázdné lodi: Tmin :   0,92 m  
       
    4. Stručný popis:  
    Ocelové, nýtované lodní těleso s plochým dnem. Kryt plavidla tabulový, dřevěný.  
    2 třílisté lodní vrtule o průměru 1350 mm.  
       
    5. Palubní zařízení:  
    na přídi jeden parní kotevní naviják a jeden jednoduchý ruční naviják.  
    na zádi jeden parní dvojitý naviják kotevní.  
    Vlečné zařízení - vlečný kozlík, vlečná pacholata, vlečné oblouky.  
  Kormidlo ruční, 7 vodotěsných přepážek  
     
    6.Strojní zařízení:  
    Dva stojaté tříválcové parní stroje se vstřikovou kondensací, r.v. 1914. Pč.: 1429, Lč.:1430 o výkonu  
    250 / 225 ks, otáček 180 - 200, zásoba paliva 173 m3. Rozvod Kluge  
    Lodní kotel dvouplamencový s vratnou komorou o výhřevné ploše 87,5 m2.. Tlak 12 atp. r.v. 1914  
  Übigau, č. 2593., 1 parní turbína č. 1485, r.v. 1950 , 3750 ot pro pohon dynama 24V.  
     
    7. Ekonomické údaje:  
    pořizovací hodnota:                                50000,- Kč  
  roční odpis:                                              2550,- Kčs  
    zůstatková hodnota k 31.12.1962:            42926,- Kčs  
       
    Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. upravil a přepsal Pavel Křesťan