Nákladní vrtulový parník "Jizera" | |||
Nákladní vrtulový parník "Jizera" byl jedním z jedenácti nákladních lodí, které postoupilo po první | |||
světové válce Německo na základě článku 339 Mírové smlouvy v roce 1922 Československé republice. | |||
Přestože v roce 1914 vypukla první světová válka, byly na loděnici v Übigau, po dokončení nákladního | |||
parníku "Ohře", spuštěny na vodu ještě dvě novostavby nákladních lodí stejných parametrů, a to | |||
nákladní parníky "Jizera" a "Berounka". Tehdejší jméno nákladní lodi "Jizera" bylo "Iser". Po převzetí | |||
plavidla ČPSL, a.s. parník "Iser" byl přejmenován na "Jizera". K další změně jména této lodi došlo za | |||
II. Světové války. BMES jej přejmenovala na "Moldau". Při porovnávání údajů o této lodi s údaji v | |||
katalogu lodí od Hans Rind a Heinz Trost nedostala "Jizera" jméno "Moldau", nýbrž "Eger".Domnívám | |||
se však, že podklady pana Ing. Břetislava Žádníka, který pro ČSPL, a.s. katalog historických plavidel | |||
připravoval, jsou korektnější, vycházející z jeho hlubokých znalostí konkrétních historických údajů | |||
předválečného, válečného i poválečného stavu plavidel v ČSR. | |||
Nákladní parník "Jizera", stejně tak jako dvě jeho sesterké lodě, byl vybaven na přídi a na zádi stěžni, | |||
které ve spolupráci s lodními parními navijáky dokázaly parník naložit i vyložit. S postupující | |||
vybaveností vykládacích míst na Vltavě a na celém toku Labe, byly tyto vykládací stěžně a navijáky z | |||
lodí odstraněny. Na trati mezi Prahou a Hamburkem byla "Jizera" v provozu u Závodu zahraniční | |||
plavby až do roku 1960. Její poslední plavba, tak jako plavba její sestry "Ohře", vedla na Mělník, kde | |||
v přístavu sloužila dlouhá léta jako skladní loď. | |||
1. Technická data: 3. Nosnost plavidla: | |||
délka tělesa: L : 62,60 m při ponoru 165 cm 365 tun | |||
šířka tělesa: B : 6,21 m váha prázdné lodi 274 tun | |||
boční výše uprostřed: H : 2,88 m | |||
střední ponor prázdné lodi: T : 0,72 m | |||
2. Technicko provozní data: | |||
největší délka: Lmax : 63,50 m | |||
největší šířka: Bmax : 7,26 m | |||
nejvyšší pevný bod: Hfix : 4,50 m | |||
maximální ponor plné lodi: Tmax : 1,40 m, údaj omezeného ponoru vzhledem k tech. stavu lodě | |||
maximální ponor prázdné lodi: Tmin : 0,92 m | |||
4. Stručný popis: | |||
Ocelové, nýtované lodní těleso s plochým dnem. Kryt plavidla tabulový, dřevěný. | |||
2 třílisté lodní vrtule o průměru 1350 mm. | |||
5. Palubní zařízení: | |||
na přídi jeden parní kotevní naviják a jeden jednoduchý ruční naviják. | |||
na zádi jeden parní dvojitý naviják kotevní. | |||
Vlečné zařízení - vlečný kozlík, vlečná pacholata, vlečné oblouky. | |||
Kormidlo ruční, 7 vodotěsných přepážek | |||
6.Strojní zařízení: | |||
Dva stojaté tříválcové parní stroje se vstřikovou kondensací, r.v. 1914. Pč.: 1429, Lč.:1430 o výkonu | |||
250 / 225 ks, otáček 180 - 200, zásoba paliva 173 m3. Rozvod Kluge | |||
Lodní kotel dvouplamencový s vratnou komorou o výhřevné ploše 87,5 m2.. Tlak 12 atp. r.v. 1914 | |||
Übigau, č. 2593., 1 parní turbína č. 1485, r.v. 1950 , 3750 ot pro pohon dynama 24V. | |||
7. Ekonomické údaje: | |||
pořizovací hodnota: 50000,- Kč | |||
roční odpis: 2550,- Kčs | |||
zůstatková hodnota k 31.12.1962: 42926,- Kčs | |||
Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. upravil a přepsal Pavel Křesťan |