Nákladní vrtulový parník "Ohře", | |||
byl spuštěn na hladinu Labe v roce 1914 v Drážďanech - Übigau, pro plavební společnost "ÖNWDG - | |||
"Österreichische Nordwest - Dampfschiffahrts - Gesellschaft Wien, Direktion Dresden. Rakouská | |||
severozápadní paroplavební společnost jej pojmenovala "Eger". ČSR jej převzala v rámci válečných | |||
náhrad v roce 1922. CˇPSL, a.s. jej při převzetí přejmenovala na "Ohře". Parník v průběhu svého | |||
"života" byl znovu přejmenován po dobu druhé světové války. Podle katalogu historických plavidel | |||
ČSPL, a.s. mu měl být vrácen název "Eger". Podle knihy "Dampfschiffahrt auf Elbe und Oder, autorů | |||
Hans Rindt a Heinz Trost, obsahující lodní registr od roku 1916 - 1945, měla být "Ohře" přejmenována | |||
BMES - Böhmischmährische Elbeschiffahrt AG. na "Elbe". Po válce se lodi název "Ohře" vrátil zpět. | |||
Rychloparník - tak se také těmto typům lodí říkalo - "Ohře" byl v provozu u Závodu zahraniční plavby | |||
až do roku 1962. Jeho poslední plavba vedla dne 6. ledna 1962 na Mělník, kde plavidlo ještě řadu let | |||
po svém vyřazení z provozu, sloužilo jako skladní loď. | |||
Jeho celkové uspořádání je zřejmé z generálního plánu, kde je zobrazen jeho původní stav, včetně | |||
dvou nakládacích stěžňů s výložníky. Každý stěžeň měl nosnost 1,5 tuny. Kotelna a strojovna | |||
s parními stroji byla umístěna ve střední části lodi. Uhelné zásobníky byly situovány v bocích kotelny. | |||
Nákladní prostory byly celkem čtyři. Dva v první a dva nákladní prostory v druhé třetině lodi. Záď | |||
plavidla měla dva polotunely pro lodní vrtule. Kormidlo bylo ovládáno ručně. | |||
1. Technická data: 2. Nosnost plavidla | |||
délka tělesa: L : 62,80 m Váha prázdné lodi 263 tun | |||
šířka tělesa: B : 7, 30 m 90 cm 80 tun | |||
boční výše uprostřed: H : 2,70 m 100 cm 117 tun | |||
ponor min. Tmin : 0,70 m 110 cm 156 tun | |||
ponor max. Tmax: 1,65 m 120 cm 195 tun | |||
130 cm 234 tun | |||
140 cm 274 tun | |||
150 cm 313 tun | |||
160 cm 353 tun | |||
nosnost na 1 cm : 3,79 tuny 165 cm 375 tun | |||
3. Stručný popis: | |||
Ocelové, nýtované lodní těleso s plochým dnem, rozdělené 8 vodotěsnými přepážkami. Kryt z | |||
vlnitého plechu, | |||
4. Palubní zařízení: | |||
Na přídi i na zádi po jednom kotevním parním navijáku. Kormidlo železné, kormidelní parní stroj. | |||
Vlečné zařízení - vlečný kozlík, vlečná pacholata, vlečné oblouky. | |||
5.Strojní zařízení: | |||
Dva stojaté tříválcové parní stroje se vstřikovou kondensací, r.v. 1914, | |||
původní výkon: 350 HP - 257 kW, po demontáži přehříváků páry výkon snížený: 250 HP - 183 kW | |||
vysokotlaký válec o průměru: 210 mm | |||
středotlaký válec o průměru : 330 mm | |||
nízkotlaký válec o průměru : 530 mm | |||
zdvih : 300 mm | |||
otáčky : 200 ot/min. | |||
zásoba paliva 36 m3. | |||
Jeden lodní kotel, dvouplamencový s vratnou komorou o výhřevné ploše 87,5 m2. Tlak 12 atp., 1914 | |||
byl tlak 14 at. Průměr kotle 2,8 m, délka kotle 3 m. | |||
2 lodní vrtule o průměru 1350 mm | |||
6. Ekonomické údaje: | |||
pořizovací hodnota: 50000,- Kčs | |||
roční odpis: 2550,- Kč | |||
zůstatková hodnota k 31.12.1962: 47684,- Kčs | |||