Bočnokolesový vlečný parník Brno        
                     
  Druhý nejsilnější parník, ve flotile lodí ČPSL a ČSPLO, Brno byl postaven loděnicí Gebrüder  
  Sachsenberg, A.G. Rosslau v roce 1907. Při spuštění na vodu nesl jméno Brandenburg. V roce  
  1922 po převodu do ČSR k ČPSL nesl jméno "BRNO". Od roku 1939 až 1945 byl po dobu II. Světové  
  války přejmenován na "Prag". Po osvobození ČSR mu bylo o vráceno jméno "Brno".    
  Z provozu byl parník vyřazen 20. 6. 1964 a v roce 1966 byl  sešrotován.        
                     
    1.  Technická data:     3.  Hlavní stroj:      
    délka tělesa:   68,17   Výkon ks:   840    
    šířka tělesa:   8,80   otáčky:   35    
    boční výše uprostřed: 2,85   maximální zásoba paliva: 145 tun  
    střední ponor prázdné lodi: 0,96   spotřeba na 1 provozní hodinu: 1211 kg  
                       
    2. Technicko provozní data:              
    max. délka:   74,19            
    max. šířka:   17,74 / 8,88            
    nejvyšší pevný bod   5,33            
    max. ponor:   1,37            
    max. ponor prázdné lodi: 0,99            
    váha prázdné lodi:   392 t            
    4. Stručný popis:                
    Ocelové, nýtované lodní těleso s plochým dnem. Bočná kolesa o průměru 3,55 m.    
    kormidelní parní stroj. Lodní těleso rozděleno sedmi vodotěsnými přepážkami.    
                       
    5. Palubní zařízení:                
    Na přídi kotevní parní naviják. Na zádi kotevní ruční jednoduchý naviják.      
    Vlečné zařízení. Vlečná pacholata, vlečný kozlík, boční vlečná pacholata,      
    vodící vlečné oblouky.              
                       
                       
    6. Strojní zařčízení: zařízení:                
    3 válcový sdružený ležatý parní stroj 840 ks, rok výroby 1911.        
    2 lodní kotle válcové, ležaté, po 135 metrech čtverečních výhřevné plochy, 13,5 atm s dělenou   
    vratnou komorou č. 0076, č. 9977, 1 vodní čerpadlo Duplex, motor diesel Škoda 15 ks.    
                     .  
                       
    7. Ekonomické údaje:              
    pořizovací hodnota:   8 813 445,-            
    roční odpis: 3,3 procenta 290 844,-            
    zůstatková hodnota k 31.12.1962: 620 900,-            
                       
    Poslední GO: 1956 945 897,-            
                       
    Další revize souš: 1965              
                       
    8. Poznámka: Z přehledu plavidel ČSPLO, n.p., platném k 31. 12. 1962, přepsal Pavel Křesťan