|
|
Bočnokolesové vlečné parníky "Děčín" |
|
|
|
|
|
|
|
Prvním parníkem pojmenovaným u ČPSL, a.s. názvem "Děčín", byl parník
postavený loděnicí |
|
|
|
Dresden - Neustadt v Übigau v roce 1898. Stavbu si na loděnici zadala
plavební společnost |
|
|
|
ÖNWDG, Österreichische Nordwest-Dampfschiffahrts-Gesellschaft, Wien,
Direktion Dresden a |
|
|
|
pojmenovala jej "Tetschen". Po ukončení I. Světové války jej na základě
článku 339 mírové |
|
|
|
smlouvy převzala v roce 1922 ČSR. Parník o velkosti L: 67,40 m, B/Bmax:
7,70m /15,50 m a |
|
|
|
výkonu parního stroje 575 PS, sloužil u společnosti až do roku 1930, kdy
byl vyřazen z provozu |
|
|
a sešrotován. |
|
|
|
|
|
|
|
Druhý parník, nesoucí u ČPSL, a.s. také jméno města Děčína byl postaven
až v roce 1923. |
|
|
|
Stavbu lodě zadala na loděnici Gebrüder Sachsenberg v Rosslau plavební
společnost NNVE - |
|
|
|
Neue Norddeutsche und Vereinigte Elbeschiffahrts AG. A pojmenovala jej "VEG
24". Parník o |
|
|
|
velikosti L: 64,9 m, B / Bmax: 8,02 m / 15,51 m měl tříválcový ležatý
parní stroj o výkonu 650 PS. |
|
|
Československá republika jej převzala v roce 1945 s názvem "NNVE - 37" a
přejmenovala na |
|
|
|
"Děčín". Z lodního provozu byl vyřazen v roce 1960 a sešrotován. |
|
|
|
|
|
|
|
Technická data obou parníků nesoucí jméno Děčín jsou velmi kusá. Údaje o
obou lodích byly |
|
|
|
získany pouze z knihy "Dampfschiffahrt auf Elbe und Oder autorů Hans
Rindt a Heinz Trost |
|
|
|
obsahující lodní registr od roku 1816 - 1945 s velmi stručnými údaji o
jednotlivých plavidlech. |
|
|
|
|
|
|
|
Upravil a přepsal Pavel Křesťan |
|