Bočnokolesový vlečný parník "Karlín", | |||
Parník postavila loděnice Gebrüder Sachsenberg AG. Rosslau v roce 1905 pro plavební | |||
společnost Deutsch -Österreichische Dampfschiffahrt AG. Dresden.Jeho původní označení bylo | |||
"DÖD Nr. XV". V roce 1922 byl předán v rámci reparací do ČSR. Po převzetí lodi ČPSL, a.s. | |||
dostal název "Karlín". Po dobu II. Světové války nesl název "Schreckenstein". Po jejím ukončení | |||
se lodi vrátilo zpět jméno "Karlín". Předností tohoto plavidla byl jeho nízký ponor. | |||
Ke strohému "životopisu" této parní vlečné lodě je třeba ještě dodat, že právě parník "Karlín" | |||
byl prvním plavidlem po ukončení války, které s prázdými čluny určenými pro nakládku soli, | |||
překročilo hranice ČSR a odplulo dne 16. 10. 1945 po proudu do Německa. Až v tento podzimní | |||
den mohl být ČPSL obnoven plavební provoz v zahraničních relacích po ukončení války. | |||
Rozměry plavidla: Parní stroj: | |||
délka L = 63,80 m výkon parního stroje: 500 k | |||
šířka trupu B = 7,06 m počet válců parního stroje: 2 | |||
šířka přes kolesnice Bmax = 14,20 m průměr válců: 550 a 1025 mm | |||
boční výška H = 2,40 m zdvih: 1200 mm | |||
ponor prázdné lodi T = 0,72 m otáčky: 40 / min | |||
max. provozní tlak páry: 9,5 at | |||
kolesa průměr = 3,05 m počet kotlů / komínů: 2 | |||
počet lopat = 8 šířky 780 mm výhřevná plocha: 95,39 m2 | |||
posádka: 10 členů | |||
Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. - XIII část přepsal Pavel Křesťan |