Bočnokolesový vlečný parník "Litoměřice",  
     
  byl postaven v drážďanské loděnici Übigau v roce 1911 pro plavební společnost "DÖDAG" -     
  Deutsch.Österreichische Dampfschiffahrt. AG, Dresden. Jeho technické parametry byly stejné  
  jako u jeho dvou sesterských lodí, bočnokolesových vlečných parníků, Kolín a Poděbrady.  
  Podle zkratky plavební společnosti byl při spuštění na vodu pojmenován "DÖD Nr. XVII". ČPSL  
  jej převzala v roce 1922 od Německo-Rakouské paroplavební společnost a přejmenovala jej na  
  "Litoměřice". V roce 1938 bylo jeho jméno změněno na "Budějovice". Po dobu druhé světové   
  války, 1939 - 1945, nesl název "Budweis". Po osvobození mu jméno "Litoměřice" bylo vráceno.  
     
  V roce 1930, za vysokého vodního stavu, prameny neuvádějí labský kilometr, vybočil parník  
  nejenom z plavební dráhy, ale i z koryta řeky a osedl na navigaci. Po náročných terénních  
  úpravách v okolí nasedlého plavidla a po přivedení vody vyhloubeným pomocným kanálem k  
  místu nehody, se podařilo parník vrátit na hladinu řeky. Uvolňovací práce trvaly celý rok.  
     
    1.  Technická data:                                                        
    délka tělesa:                        64,54 m                                     
    šířka tělesa:                           7,25 m  
    boční výše uprostřed:             3,12 m  
    střední ponor prázdné lodi:      1,04 m  
       
    2. Technicko provozní data:                                       3. Hlavní stroj:  
    max. délka:                          69,64 m                                  výkon ks:  Ni / Nuž:               600 / 540   
    max. šířka:                           15,00 m / 7,30 m                     otáčky:                                            38  
    nejvyšší pevný bod:                 4,78 m                                 max. zásoba paliva:                   140 m3  
    max. ponor:                            1,51 m                                 spotřeba na 1 provozní hodinu: 1061 kg  
    max. ponor prázdné lodi:         1,07 m  
    váha prázdné lodi:                    331 t  
    4. Stručný popis:  
    Lodní těleso ocelové, nýtované, ploché dno, rozděleno 5 vodotěsnými přepážkami. Koleso o prů-  
    měru 3900 mm. Kolesa po 8 lopatách o rozměrech 3100 x 780 mm. Železné kormidlo, parní   
    kormidelní stroj.  
    5. Palubní zařízení:  
    Kotevní zařízení: na přídi jednoduchý kotevní naviják s parním pohonem, na zádi parní stroj s  
    navíjecí hlavou. Vlečné zařízení: vlečný kozlík, pacholata, postranní vlečná pacholata, vodící  
    vlečné oblouky,. 1 benzinový motorek HB 125 do člunku.  
    6. Strojní zařízení:  
    3 válcový expansní ležatý parní stroj, v.r. 1910, 600 ks, Übigau č. 1323, 2 ležaté parní kotle  
    dvouplamencové o výhřevné ploše á 120 m2, 14 atm. Přední kotel č. 20.801, r.v. 1952, zadní  
    kotel č. 101, r.v. 1955. Pomocný motor Škoda č. 58731, 15 ks, 1500 ot., dynamo 24V, 2,4 kW,  
    duplex pumpa Worthington.  
    7. Ekonomické údaje:  
    pořizovací hodnota:                                         6 760 308,- Kč  
    roční odpis:  3,3%                                              223 090,- Kčs  
    zůstatková hodnota k 31.12.1962:                     2 805 000,- Kčs  
       
    Poslední GO:                                                  1 444 584,- Kčs  
       
    Další revize souš:                                                    1964  
    8. Poznámka: Podle katalogu historických plavidel ČSPL,a.s. - XII. Část  upravil Pavel Křesťan