Bočnokolesový vlečný parník "Litoměřice", | |||
byl postaven v drážďanské loděnici Übigau v roce 1911 pro plavební společnost "DÖDAG" - | |||
Deutsch.Österreichische Dampfschiffahrt. AG, Dresden. Jeho technické parametry byly stejné | |||
jako u jeho dvou sesterských lodí, bočnokolesových vlečných parníků, Kolín a Poděbrady. | |||
Podle zkratky plavební společnosti byl při spuštění na vodu pojmenován "DÖD Nr. XVII". ČPSL | |||
jej převzala v roce 1922 od Německo-Rakouské paroplavební společnost a přejmenovala jej na | |||
"Litoměřice". V roce 1938 bylo jeho jméno změněno na "Budějovice". Po dobu druhé světové | |||
války, 1939 - 1945, nesl název "Budweis". Po osvobození mu jméno "Litoměřice" bylo vráceno. | |||
V roce 1930, za vysokého vodního stavu, prameny neuvádějí labský kilometr, vybočil parník | |||
nejenom z plavební dráhy, ale i z koryta řeky a osedl na navigaci. Po náročných terénních | |||
úpravách v okolí nasedlého plavidla a po přivedení vody vyhloubeným pomocným kanálem k | |||
místu nehody, se podařilo parník vrátit na hladinu řeky. Uvolňovací práce trvaly celý rok. | |||
1. Technická data: | |||
délka tělesa: 64,54 m | |||
šířka tělesa: 7,25 m | |||
boční výše uprostřed: 3,12 m | |||
střední ponor prázdné lodi: 1,04 m | |||
2. Technicko provozní data: 3. Hlavní stroj: | |||
max. délka: 69,64 m výkon ks: Ni / Nuž: 600 / 540 | |||
max. šířka: 15,00 m / 7,30 m otáčky: 38 | |||
nejvyšší pevný bod: 4,78 m max. zásoba paliva: 140 m3 | |||
max. ponor: 1,51 m spotřeba na 1 provozní hodinu: 1061 kg | |||
max. ponor prázdné lodi: 1,07 m | |||
váha prázdné lodi: 331 t | |||
4. Stručný popis: | |||
Lodní těleso ocelové, nýtované, ploché dno, rozděleno 5 vodotěsnými přepážkami. Koleso o prů- | |||
měru 3900 mm. Kolesa po 8 lopatách o rozměrech 3100 x 780 mm. Železné kormidlo, parní | |||
kormidelní stroj. | |||
5. Palubní zařízení: | |||
Kotevní zařízení: na přídi jednoduchý kotevní naviják s parním pohonem, na zádi parní stroj s | |||
navíjecí hlavou. Vlečné zařízení: vlečný kozlík, pacholata, postranní vlečná pacholata, vodící | |||
vlečné oblouky,. 1 benzinový motorek HB 125 do člunku. | |||
6. Strojní zařízení: | |||
3 válcový expansní ležatý parní stroj, v.r. 1910, 600 ks, Übigau č. 1323, 2 ležaté parní kotle | |||
dvouplamencové o výhřevné ploše á 120 m2, 14 atm. Přední kotel č. 20.801, r.v. 1952, zadní | |||
kotel č. 101, r.v. 1955. Pomocný motor Škoda č. 58731, 15 ks, 1500 ot., dynamo 24V, 2,4 kW, | |||
duplex pumpa Worthington. | |||
7. Ekonomické údaje: | |||
pořizovací hodnota: 6 760 308,- Kč | |||
roční odpis: 3,3% 223 090,- Kčs | |||
zůstatková hodnota k 31.12.1962: 2 805 000,- Kčs | |||
Poslední GO: 1 444 584,- Kčs | |||
Další revize souš: 1964 | |||
8. Poznámka: Podle katalogu historických plavidel ČSPL,a.s. - XII. Část upravil Pavel Křesťan |