Bočnokolesový vlečný parník "Mělník", | ||
I toto plavidlo převzala ČSR po první světové válce na základě článku 339 mírové smlouvy od | ||
plavební společnosti NDBE - Neue-Deutsch-Böhmische Elbeschiffahrts AG, Dresden v roce 1922. | ||
Parník byl postaven v roce 1907 loděnicí Gebrüder Sachsenberg Rosslau na základě požadavků | ||
výše uvedené plavební společnosti. Při prvním spuštění na vodu nesl jméno "Meklenburg". Byl | ||
sesterskou lodí vlečného parníku "Brandenburg", který byl také předán ČPSL, a.s. a pojmenován | ||
"Brno". | ||
Po převzetí ČSPL, a.s. byl Meklenburg přejmenován na "Mělník". Po dobu druhé světové války | ||
nesl jméno "Leitmeritz". Za války při leteckém náletu byla jeho obšívka na několika místech | ||
prostřelena z leteckého kulometu.Po osvobození ČSR mu bylo jméno "Mělník" navráceno. | ||
V létech 1956 - 1957 provedla loděnice ČSPLO, n.p. Křešice generální opravu celého parníku. | ||
Mimo generální opravy parního stroje, předního parního kotevního navijáku, byla na plavidle | ||
provedena kompletní elektrifikace a byl vybudován teplovodní systém ústředního vytápění | ||
kajut. Pro posádku lodi to znamenalo velké zlepšení. Jednalo se o dva samostatné systémy. | ||
Jeden byl určen pro příď, druhý pro záď parníku s možností vzájemného propojení. Za provozu | ||
lodi pára z kotle redukovaná na nižší tlak v protiproudním ohřívači ohřívala vodu pro topná | ||
tělesa. V době, kdy byl parník mimo provoz, byl ohřev vody zajišťován kotly na pevná paliva | ||
ústředního topení. V rámci této generální opravy byly zároveň vybudovány nové kajuty pro | ||
posádku lodi.V roce 1960 byla provedena oprava poškozené kolesnice, ke které došlo při | ||
kolizi s německým parníkem "Westfalen". Na parníku byly až do roku 1956 německé posádky. | ||
Rozměry: Parní stroj: | ||
délka bez kormidla : L = 68,03 m tříválcový, sdružený, ležatý o výkonu 970 k | ||
šířka trupu : B = 8,80 m průměry válců: 510 mm/740mm/1200mm | ||
šířka přes kolesnice : Bmax = 17,70 m zdvih: 1400 mm | ||
boční výška : H = 2,85 m otáčky: 44 otáček za minutu | ||
ponor : To = 0,90 m | ||
Parní kotle: Kolesa: | ||
dva o výhřevné ploše á 120,86 m2 dvě, každé 7 lopat | ||
tlak páry : 13,5 at délka lopaty - 1850 mm | ||
obsah uhelných bunkrů: 239 m3 šířka lopaty - 785 mm | ||
Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. - XIV. část. Upravil a přepsal: Pavel Křesťan |