Bočnokolesový vlečný parník "Mělník",
   
  I toto plavidlo převzala ČSR po první světové válce na základě článku 339 mírové smlouvy od
  plavební společnosti NDBE - Neue-Deutsch-Böhmische Elbeschiffahrts AG, Dresden v roce 1922.
  Parník byl postaven v roce 1907 loděnicí Gebrüder Sachsenberg Rosslau na základě požadavků   
  výše uvedené plavební společnosti. Při prvním spuštění na vodu nesl jméno "Meklenburg". Byl
  sesterskou lodí vlečného parníku "Brandenburg", který byl také předán ČPSL, a.s. a pojmenován
  "Brno".
  Po převzetí ČSPL, a.s. byl Meklenburg přejmenován na "Mělník". Po dobu druhé světové války
  nesl jméno "Leitmeritz". Za války při leteckém náletu byla jeho obšívka na několika místech
  prostřelena z leteckého kulometu.Po osvobození ČSR mu bylo jméno "Mělník" navráceno.
   
  V létech 1956 - 1957 provedla loděnice ČSPLO, n.p. Křešice generální opravu celého parníku.
  Mimo generální opravy parního stroje, předního parního kotevního navijáku, byla na plavidle 
  provedena kompletní elektrifikace a byl vybudován teplovodní systém ústředního vytápění
  kajut. Pro posádku lodi to znamenalo  velké zlepšení. Jednalo se o dva samostatné systémy.
  Jeden byl určen pro příď, druhý pro záď parníku s možností vzájemného propojení. Za provozu
  lodi pára z kotle redukovaná na nižší tlak v protiproudním ohřívači ohřívala vodu pro topná
  tělesa. V době, kdy byl parník mimo provoz, byl ohřev vody zajišťován kotly na pevná paliva
  ústředního topení. V rámci této generální opravy byly zároveň vybudovány nové kajuty pro
  posádku lodi.V roce 1960 byla provedena oprava poškozené  kolesnice, ke které došlo při
  kolizi s německým parníkem "Westfalen". Na parníku byly až do roku 1956 německé posádky.
   
  Rozměry:                                                                   Parní stroj:
  délka bez kormidla    :           L = 68,03 m                 tříválcový, sdružený, ležatý o výkonu 970 k
  šířka trupu                 :           B =  8,80 m                  průměry válců: 510 mm/740mm/1200mm
  šířka přes kolesnice   :  Bmax   = 17,70 m                  zdvih:    1400 mm
  boční výška               :          H =   2,85 m                  otáčky:      44  otáček za minutu
  ponor                        :        To =   0,90 m
   
  Parní kotle:                                                                Kolesa:
  dva o výhřevné ploše á 120,86 m2                              dvě, každé 7 lopat
  tlak páry   :                        13,5 at                               délka lopaty - 1850 mm
  obsah uhelných bunkrů:    239 m3                               šířka lopaty  -   785 mm
   
  Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. - XIV. část. Upravil a přepsal: Pavel Křesťan