|
|
Bočnokolesový vlečný parník Ústí "/L" |
|
|
|
|
|
|
|
Parník byl postaven v roce 1897 drážďanskou strojírnou a loděnicí a.s. v
Übigau, pro ÖNWDG, |
|
|
|
Österreichische Nordwest - Dampfschiffahrts - Gesellschaft Wien,
Direktion Dresden, která byla |
|
|
|
založena v roce 1881. Při prvním spuštění na vodu dostalo plavidlo název
"Doctor Russ". |
|
|
|
|
|
|
|
Roku 1922 byl s dalšími plavidly převzat ČSR v rámci válečných reparací
od Německa a zařazen |
|
|
do provozu u ČPSL, a.s. pod jménem "Ústí / L". K další změně jména došlo
v roce 1938, kdy |
|
|
|
dostal název "Kralupy". V průběhu II. Světové války, v roce 1942, došlo
k jeho dalšímu |
|
|
|
přejmenování. Parník dostal jméno "Mělník". Název Ústí "/ L" byl lodi
vrácen po ukončení války. |
|
|
Z vlečné služby byl vyřazen v roce 1947 a sešrotován. |
|
|
|
|
|
|
|
Rozměry
plavidla:
Strojní zařízení: |
|
|
|
délka L: 67,10
m dvouválcový parní stroj o výkonu 550 k |
|
|
|
šířka přes kolesnice Bmax: 15,30 m průměr
válců: 1130 mm / 1200 mm |
|
|
|
šířka trupu B: 7,90
m zdvih: 1200 mm |
|
|
|
boční výška H: 2,68 m
otáčky: 36 / minutu |
|
|
|
střední ponor pr.lodi T: 0,87 m
rozvod: Heusinger |
|
|
|
maximální ponor Tmax: 1,55 m |
|
|
|
|
|
|
|
Lodní kotle: Dva ležaté parní kotle, každý o průměru 3000 mm a délce
3221 mm a výhřevné |
|
|
|
ploše - každý: 103 m2, s provozním tlakem 9 atm. |
|
|
|
|
|
|
|
Kolesa: Boční o průměru 3976 mm. Každé koleso mělo 9 lopat,
každá o délce 3300 mm |
|
|
|
a šířce 620 mm. |
|
|
|
|
|
|
|
Poznámka: v roce 1942 došlo k mimořádné poruše na parním stroji. Praskl
křižák (křižáková |
|
|
|
hlava). Křižák tvoří spojovací článek mezi pístnicí a ojnicí a umožňuje
změnu směru |
|
|
|
přímovratnéhopohybu pístu v pohyb přímovratný kývavý u ojnice. Dva různé
směry síly, |
|
|
|
přenesené těmito členy, se v křižáku křižují. (odtud pojmenování) |
|
|
|
|
|
|
|
Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. - XVII část upravil
Pavel Křesťan |
|