Bočnokolesový vlečný parník Ústí "/L"  
     
  Parník byl postaven v roce 1897 drážďanskou strojírnou a loděnicí a.s. v Übigau, pro ÖNWDG,  
  Österreichische Nordwest - Dampfschiffahrts - Gesellschaft Wien, Direktion Dresden, která byla  
  založena v roce 1881. Při prvním spuštění na vodu dostalo plavidlo název "Doctor Russ".  
     
  Roku 1922 byl s dalšími plavidly převzat ČSR v rámci válečných reparací od Německa a zařazen
  do provozu u ČPSL, a.s. pod jménem "Ústí / L". K další změně jména došlo v roce 1938, kdy  
  dostal název "Kralupy". V průběhu II. Světové války, v roce 1942, došlo k jeho dalšímu  
  přejmenování. Parník dostal jméno "Mělník". Název Ústí "/ L" byl lodi vrácen po ukončení války. 
  Z vlečné služby byl vyřazen v roce 1947 a sešrotován.  
     
  Rozměry plavidla:                                                         Strojní zařízení:  
  délka                           L:         67,10 m                         dvouválcový parní stroj o výkonu 550 k  
  šířka přes kolesnice    Bmax:   15,30 m                         průměr válců:   1130 mm / 1200 mm  
  šířka trupu                  B:           7,90 m                          zdvih:              1200 mm  
  boční výška                H:           2,68 m                          otáčky:                36 / minutu  
  střední ponor pr.lodi  T:            0,87 m                          rozvod:             Heusinger  
  maximální ponor       Tmax:     1,55 m          
     
  Lodní kotle:   Dva ležaté parní kotle, každý o průměru 3000 mm a délce 3221 mm a výhřevné  
  ploše - každý: 103 m2, s provozním tlakem 9 atm.  
     
  Kolesa:          Boční o průměru 3976 mm. Každé koleso mělo 9 lopat, každá o délce 3300 mm   
  a šířce 620 mm.  
     
  Poznámka: v roce 1942 došlo k mimořádné poruše na parním stroji. Praskl křižák (křižáková  
  hlava). Křižák tvoří spojovací článek mezi pístnicí a ojnicí a umožňuje změnu směru  
  přímovratnéhopohybu pístu v pohyb přímovratný kývavý u ojnice. Dva různé směry síly,   
  přenesené těmito členy, se v křižáku křižují. (odtud pojmenování)  
     
  Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. - XVII část  upravil Pavel Křesťan