Parníky společnosti "Remorkáže na Vltavě a Labi, s.r.o."  
     
  V prosinci roku 1906 byla uzavřena smlouva o založení nové plavební společnosti s názvem  
  "Remorkáže na Vltavě a Labi, spol. s r.o." V následujícím roce, dne 18. března 1907 byla   
  Remorkážím udělena koncese, která zněla na "Provozování paroplavby k účelu vlečení nákladů,
  jakož i remorkování dřevních vorů na řekách Vltavě a Labi uvnitř království českého". Další  
  informace je možné získat v knize "Vlečné parníky na Vltavě a Labi, "Péčka", autorů Zdeňka  
  Bauera a Miroslava Huberta.  
  V době vzniku ČPSL, a.s. v roce 1922 uzavřely Remorkáže úmluvu o vzájemné spolupráci. Podle
  této úmluvy se ČPSL zavázala, že v kanalizované části Vltavy a Labe bude při postavených   
  jezech používat k vlečení svých lodív ýhradně parníků Remorkáží.Úmluva, jejíž platnost byla od
  1. 6. 1922 uzavřena na dobu pěti let, byla po uplynutí této doby pravidelně prodlužována vždy  
  o jeden následující rok.Čtyři roky po ukončení II. Světové války remorkáže dne 1. ledna 1949  
  zanikly začleněním do národního podniku Československá plavba labská. Názvy a technické  
  parníků převzatých od Remorkáží jsou uvedeny v samostatné tabulce.  
     
     
  Poznámka: Po začlenění podniku "Remorkáže na Vltavě a Labi" do nového národního podniku 
  ČSPL, ke kterému došlo dne 1. 1. 1949, byly sloučeny i lodní parky. Vrtulové vlečné parníky  
  "RŽ" a vrtulové přístavní parníky "P" dostaly označení P 1 až P 21. Tři zadokolesové parnky  
  byly přejmenovány na "Libeň", "Trója" a "Smíchov".  

                                                       

NÁZVY A TECHNICKÉ ÚDAJE PARNÍKŮ PŘEVZATÝCH OD REMORKÁŽÍ

Označení

Lodi

Vyrobena

Rozměry v metrech

Parní stroj

Kolesa

Vrtule

Rok

vyřazení

Do roku 1922

1922 – 1948

Od roku 1949

Rok

Loděnice

L

B

T

Typ

Rozvod

Výkon

( k )

Otáčky

( min )

Ø válců

Vys.tl. /níz. tl.

Zdvih

( mm )

Tlak páry

( atm )

Lopaty

Počet / délka

Ø

( mm )

Počet

listů

 

Víla

RŽ 1

R1, P21

1894

ÖNWDG

Drážďany

18,2

5

1,6

Stojatý

Kluge

150

170

306 / 488

300

9

-

1260

3

1955

Nr. II

RŽ2

R 2, P2

1905

ÖNWDG

Drážďany

24,1

5,4

1,3 – 1,5

Dtto

220

180

289 / 523

360

10.5

-

1400

3

1961

Nr. I

RŽ 3

R3, P3

1902

ÖNWDG

Drážďany

23,8

5

1,3 – 1,5

Dtto


220

180

280 / 520

360

10

-

1440

3

1968

Moravia

RŽ 4

R 4, P14

1907

Christiansen

a Mayer

Altona

26,8

5,2

1 – 1,4

Dtto

200

180

290 / 525

300

11,5

-

1500

3

1962

Bohemia

RŽ 5

R 5, P15

1899

Oderwerke

Grabow

Štětín

22,85

5,2

1 – 1,5

Stojatý

Stephenson

190

190

275 / 200

 

350

11

-

1400

3

1978?

Hedwig

RŽ 6

R 6, P16

1902

Gebrüder

Maas

Neusterlitz

28,9

5,1

1 – 1,5

Stojatý

Kluge

180

180

250 / 400 / 650

300

12

-

?

3

1959?

Hungaria

RŽ 7

R 7, P17

1909

Uebigau

25

5,2

1,3 – 1,65

Dtto

235

180

270 / 520

360

12

-

1420

3

1972

Europa

RŽ 8

R 8, P18

1909

Uebigau

25

5,2

1,3 – 1,6

Dtto

220

180

270 / 520

360

12

-

?

3

1965

Silesia

RŽ 9

R 9, P19

1908

 

Uebigau

26,3

5,4

1,3 – 1,5

Dtto

235

180

270 / 520

360

12

-

1400

3

1966

Asia

RŽ 10

R 10, P10

1910

Uebigau

31

6,4

1 – 1,6

Dtto

240

200

300 / 520

350

12

-

1460

3

1966

Afrika

RŽ 11

R 11, P20

1910

Uebigau

31

6,2

1 – 1,65

Dtto

240

200

300 / 520

350

12

-

1480

3

1978

Vulkán

RŽ 12, R 12

Libeň

1902

C.Wollheim

Vratislav

43,5

6,25

0,8 – 1,05

Ležatý

Joy

350

46

352 - 503 – 871

1100

13,5

8 / 1820

-

-

?

Roland

RŽ 13, R 13

Troja

1902

C.Wollheim

Vratislav

43,5

6,25

0á – 1,05

Dtto

350

46

352 – 503 – 871

1100

13,5

8 / 1820

-

-

?

Herkules

RŽ 14, R 14

Smíchov

1902

C.Wollheim

Vratislav

 

43,5

6,25

0,8 – 1,05

Dtto

350

46

352 – 503 – 871

1100

13,5

8 / 1820

-

-

?