Parníky společnosti "Remorkáže na Vltavě a Labi, s.r.o." | |||
V prosinci roku 1906 byla uzavřena smlouva o založení nové plavební společnosti s názvem | |||
"Remorkáže na Vltavě a Labi, spol. s r.o." V následujícím roce, dne 18. března 1907 byla | |||
Remorkážím udělena koncese, která zněla na "Provozování paroplavby k účelu vlečení nákladů, | |||
jakož i remorkování dřevních vorů na řekách Vltavě a Labi uvnitř království českého". Další | |||
informace je možné získat v knize "Vlečné parníky na Vltavě a Labi, "Péčka", autorů Zdeňka | |||
Bauera a Miroslava Huberta. | |||
V době vzniku ČPSL, a.s. v roce 1922 uzavřely Remorkáže úmluvu o vzájemné spolupráci. Podle | |||
této úmluvy se ČPSL zavázala, že v kanalizované části Vltavy a Labe bude při postavených | |||
jezech používat k vlečení svých lodív ýhradně parníků Remorkáží.Úmluva, jejíž platnost byla od | |||
1. 6. 1922 uzavřena na dobu pěti let, byla po uplynutí této doby pravidelně prodlužována vždy | |||
o jeden následující rok.Čtyři roky po ukončení II. Světové války remorkáže dne 1. ledna 1949 | |||
zanikly začleněním do národního podniku Československá plavba labská. Názvy a technické | |||
parníků převzatých od Remorkáží jsou uvedeny v samostatné tabulce. | |||
Poznámka: Po začlenění podniku "Remorkáže na Vltavě a Labi" do nového národního podniku | |||
ČSPL, ke kterému došlo dne 1. 1. 1949, byly sloučeny i lodní parky. Vrtulové vlečné parníky | |||
"RŽ" a vrtulové přístavní parníky "P" dostaly označení P 1 až P 21. Tři zadokolesové parnky | |||
byly přejmenovány na "Libeň", "Trója" a "Smíchov". |
NÁZVY A TECHNICKÉ ÚDAJE PARNÍKŮ PŘEVZATÝCH OD REMORKÁŽÍ |
|||||||||||||||
Označení Lodi |
Vyrobena |
Rozměry v metrech |
Parní stroj |
Kolesa |
Vrtule |
Rok vyřazení |
|||||||||
Do roku 1922 1922 – 1948 Od roku 1949 |
Rok |
Loděnice |
L |
B |
T |
Typ Rozvod |
Výkon ( k ) |
Otáčky ( min ) |
Ø válc ůVys.tl. /níz. tl. |
Zdvih ( mm ) |
Tlak páry ( atm ) |
Lopaty Počet / délka |
Ø ( mm ) |
Počet listů |
|
Víla RŽ 1 R1, P21 |
1894 |
ÖNWDG Drážďany |
18,2 |
5 |
1,6 |
Stojatý Kluge |
150 |
170 |
306 / 488 |
300 |
9 |
- |
1260 |
3 |
1955 |
Nr. II RŽ2 R 2, P2 |
1905 |
ÖNWDG Drážďany |
24,1 |
5,4 |
1,3 – 1,5 |
Dtto |
220 |
180 |
289 / 523 |
360 |
10.5 |
- |
1400 |
3 |
1961 |
Nr. I RŽ 3 R3, P3 |
1902 |
ÖNWDG Drážďany |
23,8 |
5 |
1,3 – 1,5 |
Dtto |
|
180 |
280 / 520 |
360 |
10 |
- |
1440 |
3 |
1968 |
Moravia RŽ 4 R 4, P14 |
1907 |
Christiansen a Mayer Altona |
26,8 |
5,2 |
1 – 1,4 |
Dtto |
200 |
180 |
290 / 525 |
300 |
11,5 |
- |
1500 |
3 |
1962 |
Bohemia RŽ 5 R 5, P15 |
1899 |
Oderwerke Grabow Štětín |
22,85 |
5,2 |
1 – 1,5 |
Stojatý Stephenson |
190 |
190 |
275 / 200 |
350 |
11 |
- |
1400 |
3 |
1978? |
Hedwig RŽ 6 R 6, P16 |
1902 |
Gebrüder Maas Neusterlitz |
28,9 |
5,1 |
1 – 1,5 |
Stojatý Kluge |
180 |
180 |
250 / 400 / 650 |
300 |
12 |
- |
? |
3 |
1959? |
Hungaria RŽ 7 R 7, P17 |
1909 |
Uebigau |
25 |
5,2 |
1,3 – 1,65 |
Dtto |
235 |
180 |
270 / 520 |
360 |
12 |
- |
1420 |
3 |
1972 |
Europa RŽ 8 R 8, P18 |
1909 |
Uebigau |
25 |
5,2 |
1,3 – 1,6 |
Dtto |
220 |
180 |
270 / 520 |
360 |
12 |
- |
? |
3 |
1965 |
Silesia RŽ 9 R 9, P19 |
1908 |
Uebigau |
26,3 |
5,4 |
1,3 – 1,5 |
Dtto |
235 |
180 |
270 / 520 |
360 |
12 |
- |
1400 |
3 |
1966 |
Asia RŽ 10 R 10, P10 |
1910 |
Uebigau |
31 |
6,4 |
1 – 1,6 |
Dtto |
240 |
200 |
300 / 520 |
350 |
12 |
- |
1460 |
3 |
1966 |
Afrika RŽ 11 R 11, P20 |
1910 |
Uebigau |
31 |
6,2 |
1 – 1,65 |
Dtto |
240 |
200 |
300 / 520 |
350 |
12 |
- |
1480 |
3 |
1978 |
Vulkán RŽ 12, R 12 Libeň |
1902 |
C.Wollheim Vratislav |
43,5 |
6,25 |
0,8 – 1,05 |
Ležatý Joy |
350 |
46 |
352 - 503 – 871 |
1100 |
13,5 |
8 / 1820 |
- |
- |
? |
Roland RŽ 13, R 13 Troja |
1902 |
C.Wollheim Vratislav |
43,5 |
6,25 |
0á – 1,05 |
Dtto |
350 |
46 |
352 – 503 – 871 |
1100 |
13,5 |
8 / 1820 |
- |
- |
? |
Herkules RŽ 14, R 14 Smíchov |
1902 |
C.Wollheim Vratislav |
43,5 |
6,25 |
0,8 – 1,05 |
Dtto |
350 |
46 |
352 – 503 – 871 |
1100 |
13,5 |
8 / 1820 |
- |
- |
? |