Vlečné vrtulové parníky  
     
  Mezi plavidly, které získala Československá republika na základě mírové smlouvy, byly  i  
  přístavní parníky. Jedenáct lodí bylo převzato od Österreichische Nordwest-Dampfschiffahrts-  
  Gesellschaft, Wien, Direktion Dresden, ve zkratce - ÖNWDG a jeden od Deutsch-Österreichische   
  Dampfschiffahrts. AG Dresden, ve zkratce - DÖDAG. Byly to vrtulová parníky, buksíry, určené   
  pro službu v hamburském přístavu. Oproti říčním vlečným parníkům byly podstatně kratší, ale  
  ke své délce poměrně širší a dosti velkými ponory. Jejich lodní vrtule byly velkého průměru.  
  U některých "péček" dosahovaly průměry lodních vrtulí bez několika centimetrů téměř dvou   
  metrů. Ponor na přídi byl kolem 0,8 metru, takže parníky měly dno, respektivě kýl sklánějící se  
  prudce k zádi lodi. Tyto tvary trupu jim zabezpečovaly značnou stabilitu, která byla především v
  hamburském přístavním provozu s ohledem na téměř stálá vlnobití velmi žádoucí. Celá  
  konstrukce byla velmi masivní. Lodě měly jednoduchá, nevyvážená krátká kormidla, aby   
  nepřesahovala obrys zádě. Ovládána byla ručně, kormidelním kolem a kormidelním vedením ze
  stanoviště kapitána. K palubnímu vybavení patřil masivní, odpružený vlečný hák.   
     
     
  Původní jména a některé technické údaje těchto parních vrtulových přístavních remorkérů jsou   
  uvedeny v tabulce Přístavní vlečné parníky.  

                                                    

Přístavní vlečné parníky

 

Označení lodi

 

Vyrobena

Rozměry   v metrech

 

Parní stroj

 

Kotel

 

Vrtule

Rok vyřazení

 

Pozn.

(původní název)

 

Rok

 

Loděnice

 

L

 

B

 

T

Typ

rozvod

Výkon

( k)

Otáčky

( min )

Ø válců

vys.tl./níz.tl.

Zdvih

( mm )

Tlak páry

(atm)

Výhřevná plocha, m2

Ø

(mm)

Počet listů

 

 

 

P 1(Dresden)

 

1906

 

Rosslau

 

18,78

 

5,66

 

 2,20

Stojatý

Kluge

 

320

 

136

310 mm

590 mm

 

420

 

11

 

82,4

 

1860

 

 

1964

 

 

       P 2

( Nixe )

 

1890

 

Drážďany

 

13,06

 

3,60

 

1,26

Stojatý

Kluge

 

45

 

130

140

255

 

200

 

10

 

12

 

1140

 

 

 

1945

 

*

P 3

( Hella)

 

1882

 

Rosslau

 

15,36

 

4,07

 

1,55

Stojatý

Stephenson

 

70

 

 

     200

       -

   250

 

8

 

45

 

 

 

1936

 

 

P 4

( Meta )

 

1885

 

Drážďany

 

16,00

 

4,10

 

1,70

Stojatý

Stephenson

 

70

 

145

200

380

 

250

 

10

 

28,5

 

1400

 

4

 

1950

 

P 5

( Wilma)

 

1885

 

Drážďany

 

16,00

 

4,10

 

1,70

Stojatý

Stephenson

 

70

 

150

 

 

 

8

 

27,3

 

1400

 

4

 

1956

 

P 6

(Martha )

 

1911

 

Uebigau

 

25,80

 

5,08

 

1,10

Stojatý

Kluge

 

130

 

220

200

480

 

300

 

10

 

43,0

 

1160

 

3

 

1962

 

**

P 7

( Berta )

 

1889

 

Drážďany

 

18,39

 

4,88

 

2,00

 

Dtto

 

135

 

165

250

480

 

300

 

9,8

 

45

 

1240

 

4

 

1958

 

P 8

(Stephanie)

 

1890

 

Drážďany

 

17,00

 

4,80

 

2,00

 

Dtto

 

150

 

165

250

480

 

300

 

10

 

48

 

1560

 

 

 

1963

 

P 9

Reichenbeg

 

1909

 

Uebigau

 

26,70

 

6,01

 

1,00

 

Dtto

 

185

 

200

275

480

 

300

 

11

 

61,2

 

1320

 

 

 

***

P 10

(Nordwest)

 

1898

 

Drážďany

 

19,00

 

5,50

 

1,80

 

Dtto

280

520

 

117

280

520

 

460

 

10

 

83,5

 

1870

 

 

 

****

P 11

(Lisbeth )

 

1908

 

Uebigau

 

18,75

 

5,40

 

2,30

 

Dtto

 

250

 

135

340

650

 

400

 

10

 

104

 

1920

 

 

1966

 

*****

P 12

(Wanda)

 

1908

 

Uebigau

 

18,75

 

5,40

 

2,40

 

Dtto

 

250

 

135

340

650

 

400

 

10

 

104

 

1920

 

 

 

1965

 

 

Za války po určitou dobu bylo místo označení „P“ zavedeno označení „D“, např. D 1, D 2 atd., plán na rekonstrukci vypracovala NAVIKA (gen. plán č. 26-49100.06 z 15.2.1957, vodorysky č. výkresu 2/6 – 49 /00.0

 

*                             P 2   – po roce 1945 přestavěn na motorový remorkér „R –1“ – Středočeské kamenolomy a štěrkopísky

**                           P 6   – v roce 1936 – 1938 byl upraven na osobní ,(BRANDÝS), potom opět jako vlečný remorkér

***                        P 9   -  v roce 1936 – 1938 byl upraven na osobní (ŽERNOSEKY), v roce 1939 osobní (ROZTOKY), v roce 1957 rekonstrukce na M-8

****                      P 10 -  za války při náletu na Rostock byl zničen

*****                  P 11 – generální plán loděnice Uebigau ze 17.4.1908 – stavba č. 25355