Vlečné vrtulové parníky | |||
Mezi plavidly, které získala Československá republika na základě mírové smlouvy, byly i | |||
přístavní parníky. Jedenáct lodí bylo převzato od Österreichische Nordwest-Dampfschiffahrts- | |||
Gesellschaft, Wien, Direktion Dresden, ve zkratce - ÖNWDG a jeden od Deutsch-Österreichische | |||
Dampfschiffahrts. AG Dresden, ve zkratce - DÖDAG. Byly to vrtulová parníky, buksíry, určené | |||
pro službu v hamburském přístavu. Oproti říčním vlečným parníkům byly podstatně kratší, ale | |||
ke své délce poměrně širší a dosti velkými ponory. Jejich lodní vrtule byly velkého průměru. | |||
U některých "péček" dosahovaly průměry lodních vrtulí bez několika centimetrů téměř dvou | |||
metrů. Ponor na přídi byl kolem 0,8 metru, takže parníky měly dno, respektivě kýl sklánějící se | |||
prudce k zádi lodi. Tyto tvary trupu jim zabezpečovaly značnou stabilitu, která byla především v | |||
hamburském přístavním provozu s ohledem na téměř stálá vlnobití velmi žádoucí. Celá | |||
konstrukce byla velmi masivní. Lodě měly jednoduchá, nevyvážená krátká kormidla, aby | |||
nepřesahovala obrys zádě. Ovládána byla ručně, kormidelním kolem a kormidelním vedením ze | |||
stanoviště kapitána. K palubnímu vybavení patřil masivní, odpružený vlečný hák. | |||
Původní jména a některé technické údaje těchto parních vrtulových přístavních remorkérů jsou | |||
uvedeny v tabulce Přístavní vlečné parníky. |
Přístavní vlečné parníky |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Označení lodi |
Vyrobena |
Rozměry v metrech |
Parní stroj |
Kotel |
Vrtule |
Rok vyřazení |
Pozn. |
|||||||||
(původní název) |
Rok |
Loděnice |
L |
B |
T |
Typ rozvod |
Výkon ( k) |
Otáčky ( min ) |
Ø válců vys.tl./níz.tl. |
Zdvih ( mm ) |
Tlak páry (atm) |
Výhřevná plocha, m2 |
Ø (mm) |
Počet listů |
|
|
|
||||||||||||||||
P 1(Dresden) |
1906 |
Rosslau |
18,78 |
5,66 |
2,20 |
Stojatý Kluge |
320 |
136 |
310 mm 590 mm |
420 |
11 |
82,4 |
1860 |
|
1964 |
|
P 2( Nixe ) |
1890 |
Drážďany |
13,06 |
3,60 |
1,26 |
Stojatý Kluge |
45 |
130 |
140 255 |
200 |
10 |
12 |
1140 |
|
1945 |
* |
P 3( Hella) |
1882 |
Rosslau |
15,36 |
4,07 |
1,55 |
Stojatý Stephenson |
70 |
|
200 - |
250 |
8 |
45 |
|
|
1936 |
|
P 4( Meta ) |
1885 |
Drážďany |
16,00 |
4,10 |
1,70 |
Stojatý Stephenson |
70 |
145 |
200 380 |
250 |
10 |
28,5 |
1400 |
4 |
1950 |
|
P 5( Wilma) |
1885 |
Drážďany |
16,00 |
4,10 |
1,70 |
Stojatý Stephenson |
70 |
150 |
|
|
8 |
27,3 |
1400 |
4 |
1956 |
|
P 6(Martha ) |
1911 |
Uebigau |
25,80 |
5,08 |
1,10 |
Stojatý Kluge |
130 |
220 |
200 480 |
300 |
10 |
43,0 |
1160 |
3 |
1962 |
** |
P 7( Berta ) |
1889 |
Drážďany |
18,39 |
4,88 |
2,00 |
Dtto |
135 |
165 |
250 480 |
300 |
9,8 |
45 |
1240 |
4 |
1958 |
|
P 8(Stephanie) |
1890 |
Drážďany |
17,00 |
4,80 |
2,00 |
Dtto |
150 |
165 |
250 480 |
300 |
10 |
48 |
1560 |
|
1963 |
|
P 9Reichenbeg |
1909 |
Uebigau |
26,70 |
6,01 |
1,00 |
Dtto |
185 |
200 |
275 480 |
300 |
11 |
61,2 |
1320 |
|
|
*** |
P 10(Nordwest) |
1898 |
Drážďany |
19,00 |
5,50 |
1,80 |
Dtto |
280 520 |
117 |
280 520 |
460 |
10 |
83,5 |
1870 |
|
|
**** |
P 11(Lisbeth ) |
1908 |
Uebigau |
18,75 |
5,40 |
2,30 |
Dtto |
250 |
135 |
340 650 |
400 |
10 |
104 |
1920 |
|
1966 |
***** |
P 12(Wanda) |
1908 |
Uebigau |
18,75 |
5,40 |
2,40 |
Dtto |
250 |
135 |
340 650 |
400 |
10 |
104 |
1920 |
|
1965 |
|
|
||||||||||||||||
Za války po určitou dobu bylo místo označení „P“ zavedeno označení „D“, např. D 1, D 2 atd., plán na rekonstrukci vypracovala NAVIKA (gen. plán č. 26-49100.06 z 15.2.1957, vodorysky č. výkresu 2/6 – 49 /00.0 |
* P 2 – po roce 1945 přestavěn na motorový remorkér „R –1“ – Středočeské kamenolomy a štěrkopísky
** P 6 – v roce 1936 – 1938 byl upraven na osobní ,(BRANDÝS), potom opět jako vlečný remorkér
*** P 9 - v roce 1936 – 1938 byl upraven na osobní (ŽERNOSEKY), v roce 1939 osobní (ROZTOKY), v roce 1957 rekonstrukce na M-8
**** P 10 - za války při náletu na Rostock byl zničen
***** P 11 – generální plán loděnice Uebigau ze 17.4.1908 – stavba č. 25355