Zadokolesový motorový remorkér "Jeseníky",  
     
  byl postaven loděnicí Mělník v roce 1956 ve čtvrté sérii novostaveb zadokolesových remorkérů. Byl   
  sesterskou lodí ZKMR "Beskydy".  Pro potřeby vlečení člunů a přípřeží naloženým motorovým lodím 
  za nízkých vodních stavů, bylo vedením ČSPLO v osmdesátých letech rozhodnuto, upravit jeden ze   
  zadokolesových remorkérů tak,  aby mohl být v provozu na českém úseku Labe i za vodních stavů pod 
   160 centimetrů vodočtu v Ústí nad Labem. Rozhodnutí padlo na "Jeseníky". I když ponor lodě se   
  podařilo snížit, přestavba se příliš   neosvědčila. V roce 1992 byl remorkér prodán. "Jeseníky" koupilo 
  lodní muzeum v Berlíně. Zda tam ještě jako exponát jsou není z přehledu plavidel Historischer Hafen  
  Berlin zřejmé.  
     
    Inv. číslo:                                   63205  
    rok stavby:                                  1956  
    loděnice:                                    Mělník  
       
    1. Technická data:                                                              3. Hlavní stroj:  
    délka tělesa:                           L : 54,68 m                               výkon ks Ni / Nuž            550 / 495           
    šířka tělesa:                            B :  8,00 m                                otáčky :                          320 / minutu  
    boční výše uprostřed:              H :  2,38 m                                max. zásoba paliva:          24600 litrů   
    střední ponor prázdné lodi:            0 ,87 m                               spotřeba na 1 prov. Hodinu:   86,71 litrů  
       
    2. Technicko provozní data:  
    maximální délka:                       Lmax :  57,58 m    
    maximální šířka:                        Bmax :   9,36 m         
    nejvyšší pevný bod:                   Hfix :     5,15 m  
    maximální ponor:                      Tmax :    1,20 m  
    maximální ponor prázdné lodi:                  0,91 m  
    váha prázdné lodi:                  256 tun  
       
    4. Stručný popis:  
    Ocelové lodní těleso, nýtované. Kormidlo nevyvážené, systém Ward-Leonard. Pohon elektrický  
    i ruční. Lodní těleso bylo rozděleno 7 vodotěsnými přepážkami na 8 prostorů. Drenážní čerpadlo - pístové   
    čerpadlo hlavního motoru, Q 500 l/min. Dvojitá kolesa s natáčením o průměru 3490 mm,   
    Lopat 8 o rozměrech 3440 mm x 665 mm na každém kole.  
       
    5 Palubní zařízení:  
    Na přídi jeden kotevní dvojitý elektrický vrátek, motor-kotvy 420 kg, Hall 2x 450 kg, 1kotva hledací 12 kg  
    Na zádi 1 jednoduchý kotevní elektrický vrátek s bubnem pro lano. Kotvy: 420 kg. Jeden vlečný elektrický  
    naviják, vlečné kladky, vodící oblouky. Benzinový motorek HB 125 do člunku.  
       
    6. Strojní zařízení:  
    Hlavní motor: Škoda 6 L 350, r.v. 1951, Smíchov, č.v. 5257, pomocný motor: Škoda 3 S 110.  
    Hořovice r. 1955, č.53233, 45 ks, 1500 ot., pro pohon pomocného dynama, záchranného čerpadla   
    a kompresoru. Čerpadlo: SS NG 5 č.53220173, Q = 3300 l /min. Pomocné dynamo-M2214 - 4, č.  
    113918,110V, 18kw, kompresor Z 400 242 č. 0550043m 36m3/hod., hlavní dynamo: M 2214,  
    č.113911,110V, 18kw.  
       
    7. Ekonomické údaje:  
    Pořizovací hodnota:                              5 632 398,-  korun československých  
    Roční odpis:               3,80 %                  214 031,-  dtto  
    Zůstatková hodnota k 31.12.1962:         4 426 704,- dtto  
       
    Poznámka: podle přehledu plavidel platném ke dni 31.12.1962 upravil a přepsal Pavel Křesťan