Zadokolesový motorový remorkér "Jeseníky", | |||
byl postaven loděnicí Mělník v roce 1956 ve čtvrté sérii novostaveb zadokolesových remorkérů. Byl | |||
sesterskou lodí ZKMR "Beskydy". Pro potřeby vlečení člunů a přípřeží naloženým motorovým lodím | |||
za nízkých vodních stavů, bylo vedením ČSPLO v osmdesátých letech rozhodnuto, upravit jeden ze | |||
zadokolesových remorkérů tak, aby mohl být v provozu na českém úseku Labe i za vodních stavů pod | |||
160 centimetrů vodočtu v Ústí nad Labem. Rozhodnutí padlo na "Jeseníky". I když ponor lodě se | |||
podařilo snížit, přestavba se příliš neosvědčila. V roce 1992 byl remorkér prodán. "Jeseníky" koupilo | |||
lodní muzeum v Berlíně. Zda tam ještě jako exponát jsou není z přehledu plavidel Historischer Hafen | |||
Berlin zřejmé. | |||
Inv. číslo: 63205 | |||
rok stavby: 1956 | |||
loděnice: Mělník | |||
1. Technická data: 3. Hlavní stroj: | |||
délka tělesa: L : 54,68 m výkon ks Ni / Nuž 550 / 495 | |||
šířka tělesa: B : 8,00 m otáčky : 320 / minutu | |||
boční výše uprostřed: H : 2,38 m max. zásoba paliva: 24600 litrů | |||
střední ponor prázdné lodi: 0 ,87 m spotřeba na 1 prov. Hodinu: 86,71 litrů | |||
2. Technicko provozní data: | |||
maximální délka: Lmax : 57,58 m | |||
maximální šířka: Bmax : 9,36 m | |||
nejvyšší pevný bod: Hfix : 5,15 m | |||
maximální ponor: Tmax : 1,20 m | |||
maximální ponor prázdné lodi: 0,91 m | |||
váha prázdné lodi: 256 tun | |||
4. Stručný popis: | |||
Ocelové lodní těleso, nýtované. Kormidlo nevyvážené, systém Ward-Leonard. Pohon elektrický | |||
i ruční. Lodní těleso bylo rozděleno 7 vodotěsnými přepážkami na 8 prostorů. Drenážní čerpadlo - pístové | |||
čerpadlo hlavního motoru, Q 500 l/min. Dvojitá kolesa s natáčením o průměru 3490 mm, | |||
Lopat 8 o rozměrech 3440 mm x 665 mm na každém kole. | |||
5 Palubní zařízení: | |||
Na přídi jeden kotevní dvojitý elektrický vrátek, motor-kotvy 420 kg, Hall 2x 450 kg, 1kotva hledací 12 kg | |||
Na zádi 1 jednoduchý kotevní elektrický vrátek s bubnem pro lano. Kotvy: 420 kg. Jeden vlečný elektrický | |||
naviják, vlečné kladky, vodící oblouky. Benzinový motorek HB 125 do člunku. | |||
6. Strojní zařízení: | |||
Hlavní motor: Škoda 6 L 350, r.v. 1951, Smíchov, č.v. 5257, pomocný motor: Škoda 3 S 110. | |||
Hořovice r. 1955, č.53233, 45 ks, 1500 ot., pro pohon pomocného dynama, záchranného čerpadla | |||
a kompresoru. Čerpadlo: SS NG 5 č.53220173, Q = 3300 l /min. Pomocné dynamo-M2214 - 4, č. | |||
113918,110V, 18kw, kompresor Z 400 242 č. 0550043m 36m3/hod., hlavní dynamo: M 2214, | |||
č.113911,110V, 18kw. | |||
7. Ekonomické údaje: | |||
Pořizovací hodnota: 5 632 398,- korun československých | |||
Roční odpis: 3,80 % 214 031,- dtto | |||
Zůstatková hodnota k 31.12.1962: 4 426 704,- dtto | |||
Poznámka: podle přehledu plavidel platném ke dni 31.12.1962 upravil a přepsal Pavel Křesťan |