Zadokolesový motorový remorkér "Lipno",  
     
  byl sesterskou lodí vlečného remorkéru "Kamýk". Obě plavidla byla postavena, v poslední, šesté serii   
  zadokolesových motorových remorkérů, na loděnici Mělník. Lipno i Kamýk se oproti ostatním, téměr   
  shodným typům vlečných remorkérů, podstatně lišily nejenom v uspořádání palubních nástaveb ale   
  i v použitých  materiálech. Aby byl u těchto posledních novostaveb vlečných lodí dosažen co nejmenší   
  provozní ponor, byly palubní nástavby vyrobeny z hliníkového plechu. V prostorné, kompaktní nástavbě
  byla umístěna kuchyň, prostorná lednice, koupelna vybavená vanou, prádelna, dvě toalety a další zázemí.
  Pravý a levý bok byl spojen průchozí chodbou, umožňující vstup do kajut v podpalubí. Na pravoboku   
    byly kajuty palubní posádky, na levoboku strojní. Jídelna byla umístěna pod kuchyní a jídlo pro posádku
    přivážel ručně obsluhovaný výtah. Remorkér byl dále vybaven jednoduchou rozhlasovou ústřednou.  
     Ta umožňovala do všech kajut přenos radiových pořadů, mluveného slova nebo reprodukované hudby. 
    Kapitán Weinlich v kalendáři pro rok 2010 uvádí, že obě lodě, Lipno i Kamýk, byly původně stavěny   
    pro DDR, VEB DBR Berlin. Z jakého důvodu nebyla plavidla německou stranou převzata není autorovi   
    tohoto popisu známo. Osud Lipna v devadesátých letech, tak jako u ostatních remorkérů tohoto typu,   
    se naplnil. ČSPL, a.s. jej prodala soukromníkovi. Kapitán Brňák nechal plavidlo přestavět na osobní a   
    přejmenoval na Dr. Tyrš. Ztrátová rekreační plavba mezi Děčínem a Hřenskem však byla důvodem, že   
    loď byla záhy jím prodána do Prahy. Později neodborná obsluha zapříčinila částečné zatopení trupu   
    lodi. Dnes, březen 2010, je Lipno neboli Dr. Tyrš v provozu a vozí turisty po pražské Vltavě jako jeho   
    kolegyně "Šumava".  
       
       
    Inv. číslo:                                   63226  
    rok stavby:                                   1958  
    loděnice:                                   Mělník  
       
    1. Technická data:                                            
    délka tělesa:                            L : 54,35 m  
    šířka tělesa:                             B :  8,00 m  
    boční výše uprostřed:               H :  2,42 m     
    střední ponor prázdné lodi:               0,74 m  
       
    2. Technicko provozní data:                                                       3. hlavní stroj :  
    maximální délka:               Lmax :  57,50 m                                      výkon ks Ni /Nuž :           550 / 440  
    maximální šířka:                Bmax :   9,16 / 8,16 m                              otáčky :                          320/ minutu  
    nejvyšší pevný bod:           Hfix :      4,80 m                                      max. zásoba paliva :         23870 litrů  
    maximální ponor:               Tmax :   0,97 m                                     spotřeba na 1 prov., hodinu:  86,71 litrů  
    maximální ponor prázdné lodi:          0,78 m  
    Váha prázdné lodi:                      215 tun  
       
    4. Stručný popis:  
    Ocelové, lodní těleso nýtované, rozdělené 7 vodotěs. přepážkami na 8 prostorů. Kolesa o průměru 3450 mm  
    V každém kole 8 lopat o rozměrech 3350 x 645 mm. Kormidlo železné, elektrické, systém Ward - Leonard.  
       
    5 Palubní zařízení:  
    Na přídi i na zádi po jednom dvojitém elektrickém kotevním navijáku.  
    Vlečné zařízení: dvojitý elektrický naviják, vlečný kozlík, vlečné oblouky.   
       
    6. Strojní zařízení:  
    Hlavní stroj - 6 L 350 Smíchov r.v. 1957, č. 23356, rok výroby 1959, výr. číslo: 24060  
    Pomocný motor - Škoda Hořovice, 3 S 110, 35 ks, 1500 ot / min., č. 730549.  
    Pomocné dynamo - MEZ Vsetín, MR 2210 - 4 č. 213317,, 13,2 kW.  
    Záchranné čerpadlo - Sigma SS-MV-Ng 5 3300 litrů za minutu.  
       
    7. Ekonomické údaje:  
    Pořizovací hodnota:                                           6 374 667,- korun československých  
    Roční odpis:                                                          3 80 %  
    Zůstatková hodnota k 31.12.1962:                      5 568 391,- korun československých  
       
    Poznámka: podle přehledu plavidel platném ke dni 31.12.1962 upravil a přepsal Pavel Křesťan