Zadokolesový motorový remorkér "Lipno", | |||
byl sesterskou lodí vlečného remorkéru "Kamýk". Obě plavidla byla postavena, v poslední, šesté serii | |||
zadokolesových motorových remorkérů, na loděnici Mělník. Lipno i Kamýk se oproti ostatním, téměr | |||
shodným typům vlečných remorkérů, podstatně lišily nejenom v uspořádání palubních nástaveb ale | |||
i v použitých materiálech. Aby byl u těchto posledních novostaveb vlečných lodí dosažen co nejmenší | |||
provozní ponor, byly palubní nástavby vyrobeny z hliníkového plechu. V prostorné, kompaktní nástavbě | |||
byla umístěna kuchyň, prostorná lednice, koupelna vybavená vanou, prádelna, dvě toalety a další zázemí. | |||
Pravý a levý bok byl spojen průchozí chodbou, umožňující vstup do kajut v podpalubí. Na pravoboku | |||
byly kajuty palubní posádky, na levoboku strojní. Jídelna byla umístěna pod kuchyní a jídlo pro posádku | |||
přivážel ručně obsluhovaný výtah. Remorkér byl dále vybaven jednoduchou rozhlasovou ústřednou. | |||
Ta umožňovala do všech kajut přenos radiových pořadů, mluveného slova nebo reprodukované hudby. | |||
Kapitán Weinlich v kalendáři pro rok 2010 uvádí, že obě lodě, Lipno i Kamýk, byly původně stavěny | |||
pro DDR, VEB DBR Berlin. Z jakého důvodu nebyla plavidla německou stranou převzata není autorovi | |||
tohoto popisu známo. Osud Lipna v devadesátých letech, tak jako u ostatních remorkérů tohoto typu, | |||
se naplnil. ČSPL, a.s. jej prodala soukromníkovi. Kapitán Brňák nechal plavidlo přestavět na osobní a | |||
přejmenoval na Dr. Tyrš. Ztrátová rekreační plavba mezi Děčínem a Hřenskem však byla důvodem, že | |||
loď byla záhy jím prodána do Prahy. Později neodborná obsluha zapříčinila částečné zatopení trupu | |||
lodi. Dnes, březen 2010, je Lipno neboli Dr. Tyrš v provozu a vozí turisty po pražské Vltavě jako jeho | |||
kolegyně "Šumava". | |||
Inv. číslo: 63226 | |||
rok stavby: 1958 | |||
loděnice: Mělník | |||
1. Technická data: | |||
délka tělesa: L : 54,35 m | |||
šířka tělesa: B : 8,00 m | |||
boční výše uprostřed: H : 2,42 m | |||
střední ponor prázdné lodi: 0,74 m | |||
2. Technicko provozní data: 3. hlavní stroj : | |||
maximální délka: Lmax : 57,50 m výkon ks Ni /Nuž : 550 / 440 | |||
maximální šířka: Bmax : 9,16 / 8,16 m otáčky : 320/ minutu | |||
nejvyšší pevný bod: Hfix : 4,80 m max. zásoba paliva : 23870 litrů | |||
maximální ponor: Tmax : 0,97 m spotřeba na 1 prov., hodinu: 86,71 litrů | |||
maximální ponor prázdné lodi: 0,78 m | |||
Váha prázdné lodi: 215 tun | |||
4. Stručný popis: | |||
Ocelové, lodní těleso nýtované, rozdělené 7 vodotěs. přepážkami na 8 prostorů. Kolesa o průměru 3450 mm | |||
V každém kole 8 lopat o rozměrech 3350 x 645 mm. Kormidlo železné, elektrické, systém Ward - Leonard. | |||
5 Palubní zařízení: | |||
Na přídi i na zádi po jednom dvojitém elektrickém kotevním navijáku. | |||
Vlečné zařízení: dvojitý elektrický naviják, vlečný kozlík, vlečné oblouky. | |||
6. Strojní zařízení: | |||
Hlavní stroj - 6 L 350 Smíchov r.v. 1957, č. 23356, rok výroby 1959, výr. číslo: 24060 | |||
Pomocný motor - Škoda Hořovice, 3 S 110, 35 ks, 1500 ot / min., č. 730549. | |||
Pomocné dynamo - MEZ Vsetín, MR 2210 - 4 č. 213317,, 13,2 kW. | |||
Záchranné čerpadlo - Sigma SS-MV-Ng 5 3300 litrů za minutu. | |||
7. Ekonomické údaje: | |||
Pořizovací hodnota: 6 374 667,- korun československých | |||
Roční odpis: 3 80 % | |||
Zůstatková hodnota k 31.12.1962: 5 568 391,- korun československých | |||
Poznámka: podle přehledu plavidel platném ke dni 31.12.1962 upravil a přepsal Pavel Křesťan |