Kliknutím na název plavidla, se Vám otevře podrobný popis a fotografie.
Blaník | Beskydy | ||
Jeseníky | Kamýk | ||
Lipno | Morava | ||
Orlík | Slapy | ||
Šumava | Tábor | ||
Tatry | Vltava | ||
Zadokolesové motorové remorkéry | |||
Vážení návštěvníci. Právě jste se tímto kliknutím dostali na stránky motorových zadokolesových | |||
remorkérů. Mnozí z vás jejich historii znají , mnozí z vás byli členy jejich posádek. I já jsem měl tu | |||
čest na jejich palubách poznávat sílu, přednosti a v neposlední řadě i jejich lodní ladnost, která na | |||
Labi neměla konkurenci. Postupně jsem osobně poznal snad všechny jejich kapitány, kteří s těmito | |||
loděmi dokázali splnit, snad mohu s trochou nadsázky napsat, i nesplnitelné. Samozřejmě nesmím | |||
zapomenout ani na jejich pány mistry. Ti ve valné většině byli skutečnými mistry svých motorů a se | |||
zbytkem posádky dokázali často také opravit neopravitelné. | |||
Prvotní rozhodnutí, které předcházelo jejich zrodu, se datuje v závěru dvacátých let minulého století. | |||
Jak to skutečně tehdy bylo uvedl pan Bohumil Švarc* v knize "50 let československé plavby na Labi". | |||
A tak si přečtěte alespoň jeden odstavec, v kterém pan Švarc popsal jak tehdejší vedení ČPSL, a.s. | |||
připravovalo obnovu lodního parku, ve kterém se počítalo již v roce 1927 s motorizací nejenom | |||
nákladních ale i vlečných remorkérů. | |||
"V pořadí druhý generální ředitel ČPSL, a.s., Ing. František Fišer vystoupil již v roce 1926 s požadavkem | |||
na výstavbu 6 kusů motorových nákladních lodí. MVP - Ministerstvo veřejných prací se však uvolilo | |||
postavit 4 motorové nákladní lodě a pronajmouti je ČPSL. K zadání výstavby došlo až počátkem roku | |||
1928. V tomto roce přichází Ing. Fišer s požadavkem obnovy vlečné síly. Navrhuje stavbu dvou motorových | |||
vlečných lodí. Znamená to, že již v roce 1928 dochází k závěru, i když v předchozích létech požadoval | |||
ještě parníky, že páře je ve vlečné síle odzvoněno, a je třeba se u novostaveb orientovat na motory. | |||
Tyto zcela jistě moudré myšlenky a výroky generálního ředitele je nutné hodnotit jako historický zlom | |||
ve vývoji staveb plavidel. Až dosud kralující pára jako pohonná síla před téměř 100 lety znamenající | |||
dějinný skok ve vnitrozemské plavbě, je překonána motory, pro jejichž obsluhu a sílu se začalo v plavbě | |||
v té době v odborných kruzích horovati". | |||
V těchto několika větách popsal pan Bohumil Švarc*, tehdejší celkový stav a situaci u ČPSL, a.s. Více z | |||
historie najdete v knize vydané v roce 1972, která vyšla k výročí 50 let československé plavby na Labi. | |||
Pouhé tři roky uplynuly od úvah generálního ředitele Ing. Fišera, když byly na hladinu Labe spuštěny | |||
první dva zadokolesové motorové vlečné remorkéry. Tábor a Blaník byly uvedeny do provozu v roce | |||
1931. O rok později byl převzat první bočnokolesový remorkér určený k vlečení člunů - President | |||
Masaryk - "M I" a v roce 1933 jeho sesterská loď M II. Informace o těchto bočnokolesových vlečných | |||
remorkérech najdete v samostatném oddílu technických popisů, které budou věnovány BKMR. Během | |||
let byly spuštěny na vodu a uvedeny do provozu další zadokolesové remorkéry. Bylo jich postaveno | |||
celkem 12. Jejich technické popisy a fotografie jsou součástí tohoto souboru. | |||
Podle knihy 50 let Československé plavby na Labi upravil a přepsal Pavel Křesťan | |||
*Bohumil Švarc, dlouholetý zaměstnanec Československé plavby labsko-oderské. V posledních létech jeho | |||
pracovního života působil ve funkci ředitele Odbočky ČSPLO, n.p./ČSPL, a.s. v Hamburku. Před odchodem na | |||
zasloužený odpočinek byl ředitelem obchodního oddělení ředitelství ČSPL, a.s. |