A z Hamburgu do Prahy na
tlačáku
Jiný nocleh než za 30
EUR v poloprázdné
ubytovně na bývalém
československém území –
poloostrovu PeuteHafen –
jsem nesehnal. Památník
zlatých časů, kdy tu
bylo živo. Je to sice
soukromý byt, ale ve
stylu socialistických
80. let minulého
století. Atmosféru
dokresluje prázdný bazén
plný listí apod. Ujímá
se mě p. Hošna, ochotný
správce, který do mapy
zakresluje
nejatraktivnější místa
pro zítřejší prohlídku a
slibuje půjčení kola.
Dozvídám se, že šífáci
pojedou zítra českým
autobusem večer do
Teplic což bude o dost
levnější než vlak. Jdu
do Pennyho na nákup a
vařím si. Suším věci a
těším se na zítra. Jdu
brzy spát.
Středa 27. 7. 2005 –
11. den
0 km
Hamburg – nakládka
Ráno přišla špatná
zpráva. Předání kajaku
domluvili v Děčíně na
komoře na cca 12:00.
Počítám, že bych jel
částečně proti proudu –
skoro celý den. Nehledě
na to, že se mi do hydra
moc nechce. Pan Hošna to
zkouší vymyslet
elegantněji a opravdu.
Za nedlouho se u břehu
vyvazuje tlačák TR – 37.
Osádka bere pitnou vodu
a já můžu naložit kajak.
Přitom nesměle prohodím,
že bych se svezl taky.
Chlapi proti tomu nic
nemají! Stačí si to
potvrdit s ústředím a
můžu nastupovat. Pořád
tomu nemůžu uvěřit. Jsem
štěstím bez sebe. Měním
plán, vracím kolo,
loučím se a můžeme
vyrazit na nakládku.
Prohlídka města čeká na
jindy.
![](suc1.jpg)
Překvapuje mě, že
dovnitř lodi ke kajutám
je nutné se přezout. Je
tu opravdu nečekaná
čistota a relativně
vysoký komfort. Jdu
bosky a dostávám hned
dvoumístnou kajutu
lodníka kam se můžu
nastěhovat. Hned v úvodu
se chlapům svěřuji, že
mám zájem si zkusit
drhnout palubu když už o
tom jsou ty písničky.
Celou osádku tvoří tři
muži. Jirka jede v
pozici lodníka. Je
sdílný a hodný. Dává mi
mapu vodních cest
Evropy, půjčuje polštář
na spaní a hlavně foťák
na který můžu zachytit
momenty z cesty zpět. S
klukama jede poprvé.
Působí na mě nejistě při
pracích na lodi,
přestože to má do
důchodu „za pár“ a
Zdeněk mu to dává často
najevo. To je strojník,
který má pověst
výborného kuchaře a
šífařině jak se zdá
rozumí. Vystupuje
navenek přísně a ode mě
si drží odstup. Ukázal
mi strojovnu. Připadal
jsem si jak ve scéně ve
mlejně z filmu „Na
samotě u lesa“. Něco mi
řval přímo do ucha a já
vůbec netušil co.
![](suc2.jpg)
Roman jede jako kapitán.
Je to pohodář co funguje
jako olejnička když je
na palubě „horko“. Chrtí
postava, rozevláté vlasy
a úsměv. V kormidelně
trpělivě vysvětluje co
dělá za manévr a proč.
Jsem zvědav jak to
dlouho chlapy bude
bavit. Já mám na palubě
pozici „kufr“. No, mohlo
to být horší.
Nakládka je odložena na
17:00. Zdeněk chvíli
kouká základní navigační
pomůckou – dalekohledem
na pobřeží nedostupné ze
souše. Pak do těch míst
vyráží s Romanem. Za 20
min. jsou zpátky s plným
škopkem ostružin.
Nakládáme sójový šrot a
dělá to na mě dojem.
Prvních 300 tun máme
naloženo za 1 hodinu.
Máme dvě vany (jednu
celou a tzv. půlku).
Každá vana má čtyři
stupnice ponoru. Chlapík
co joystickem na
vysílačku ovládá
obrovské nakládací
rameno se trefuje skoro
na centimetry přesně a
chlapi mu ukazují kde
halt a kde zase dort
může.
![](suc3.jpg)
Kluci běhají po vanách a
sledují všechny ponory a
honí centimetry aby bylo
naloženo rovnoměrně.
Překvapuje mě, že i
několika set tunovou
vanu je schopen po
chvíli jeden muž
odtlačit od břehu, aby
se podíval na stupnici.
Když máme svých 800 tun,
odjíždíme se nedaleko
navázat.
Večer dávám sprchu,
díváme se na české
programy přes satelit.
Čtvrtek 28. 7. 2005 –
12. den
85 km (617. km – 532.
km)
Hamburg – Tissau
![](suc4.jpg)
Chlapi vstávají cca v
5:30. V 6:00 vyrážíme.
Nemám žádné povinnosti,
což je pohodlné. I když
deset dní by to mohlo
omrzet. Občas alespoň
umyju nádobí. Míjíme
Fischmarkt, Elbtunnel,
plovoucí nábřeží
Londonsbrücke, sochu
Bismarcka a přílivové
hodiny. Je toho tolik,
že si to nestačím vše
pamatovat. Bylo by to na
několik dní. Chlapi
litují, že jsem se nešel
podívat alespoň do
čtvrtě St. Pauli na
tety.
Když vidím, že Jirka
oplachuje vany od zbytků
šrotu, jdu se tam
naaranžovat na fotku.
![](suc5.jpg)
Jsem vzat jako jeden ze
strávníků do party a
Zdeněk hned první den
nasazuje laťku. „Polívka
je čočková,“ uzemňuje mě
Zdeněk. Jsem rozhodnut
si jídelníček
zaznamenávat.
Zdeněk s Romanem
používají základní
navigační pomůcku k
tomu, aby civěli na
tety. Je hezky a mohlo
by se „urodit“. Tety
jezdí na lodích kolem,
ale také se opalují na
kamenitých a písčitých
plážičkách. Směrem do
řeky jsou po celém
dolním toku Labe
postaveny nedlouhé umělé
hrázky – „bůny“ (buhne).
Ty brzdí vodu, čímž ji
zadržují a to je jeden z
důvodů, proč na cca 620
km mezi Ústím n. L. a
Hamburgem nemusí být
žádná plavební komora.
Na bůnách lze vidět
nejčastěji rybáře a
rodiny s dětmi. Kolem
Labe cykloturisty.
Kluci mi dokonce svěřují
na chvíli řízení a
poznávám, že kormidelník
takové lodi musí být
především trpělivý.
Obrovská setrvačnost
lodi na změnu kormidel
reaguje jen velmi
zvolna. Zato však s
velkou setrvačností,
takže se loď snadno
„rozkýve“ a ztrácí
rychlost.
![](suc6.jpg)
K obědu je Bratislavská
vepřová pečeně a večer
ostružinové kynuté
knedlíky polité
zakysanou smetanou.
Major Zeman dělá s
Jeptiškami ráznou tečku
za dnešním dnem.
Pátek 29. 7. 2005 –
13. den
78 km (532. km – 454.
km)
Tissau – Wittenberge
Vyspávám a kolem 10:00
po výborném ostružinovém
koláči probírám s
Romanem v kormidelně PC
hry. Ten pozorně
poslouchá pravidelné
hlášení o splavnosti z
vysílačky. Probírám se
knihovnou složenou
většinou z detektivek a
vybírám něco ke čtení.
Po bramborové kaši se
špenátem s vepřovou
špikovanou uzeným masem
myju alespoň nádobí a
cídím sporák. Na 486. km
ukazuji klukům bůnu, kde
mě jedno ráno vyplavil
slejvák. Opaluji se na
špičce. K večeři je
ruské vejce s horou
majonézy. Jako kdyby
Zdeněk věděl, na co si
potrpím. Jdu brzy spát.
Sobota 30. 7. 2005 –
14. den
65 km (454. km – 389.
km)
Wittenberge –
Tangermünde
Vstávám také kolem 6:00,
abych se kouknul na
vytahování kotev. Pořád
nám zbývá výborný
Zdeňkův koláč. Většinou
čtu, spím a opaluji se.
Oběd: Znojemská. Porce
jídla jsou obrovské.
Domácí knedlíčky jsou
vyrovnány kolem dokola
talíře. Většinou tak 10
– 12 ks. Jestli jsem
něco zhubnul, tak to
nabírám nazpátek. Neboť
jak pravil Zdeněk: „Na
lodi jsou zbytky
trestné!“ Jaký trest to
je, se raději neptám.
![](suc7.jpg)
Neděle 31. 7. 2005 –
15. den
61 km (389. km – 328.
km)
Tangermünde – Magdeburg
Snad ani nemusím
opakovat, že se střídavě
válím na přídi a čtu v
kajutě. Vepřové v sýrové
krustě bylo výtečné.
Zde v Magdeburgu jsme
mohli liftovat (odkládat
náklad kvůli klesající
vodě). Není to ale
potřeba. Voda nám bude
stačit. Jdeme na nákup
potravin. Zdeněk jde
koupit ženě k výročí
zlato.
Pokud jdu pokecat do
kormidelny, dozvídám se
další obraty šífácké
hantýrky: boxírák –
remorkér, šmajska –
vrhací lano, frýgrování
– pohon loďky jedním
veslem podobný pohybu
gondoliérů, dýza – lodní
šroub usazený v pouzdře
podobném potrubí pro
lepší usměrnění proudu,
buml – dřevěný odrazník
na laně, ajmr – kbelík
na laně, který se mi
hodí hlavně když se
válím na přídi, vinda –
manipulační vrátek,
puchštrám – pomocný
pohon pod přídí lodi pro
snadnější manévrování
při přistávání a
odrážení, raum –
nákladový prostor,
vyloženo neboli folekule
– plnou parou a nakonec
sajfování (seife) –
činnost, na kterou se
těším, protože mi může
být částečně svěřena,
čeká nás hlavně před
příjezdem do Čech: mytí
celé lodi.
![](suc8.jpg)
Pondělí 1. 8. 2005 –
16. den
37 km (328. km – 291.
km)
Magdeburg – Saale
(přítok)
Magdeburgem projíždíme
vlečeni na laně neboť je
zde větší proud. Chlapík
poznává kajak, kterému
mával před deseti dny a
do vysílačky to klukům
hned hlásí.
Oběd: Halušky se zelím a
Hustopečským kotoučem
(klobása obalená ve
vepřovém bůčku). Večeře:
Grilované kuře s
česnekem špikované
špekem s domácími
houskami.
Úterý 2. 8. 2005 –
17. den
63 km (291. km – 228.
km)
Saale (přítok) – Kleine
Wittenberg
Oběd: Benecký kotlet
(Vepřové v bramboráku a
mačkané brambory s
cibulí), rajský salát.
Odpoledne poprvé cvičím.
Pozorujeme bobra. Na
okolních stromech je
vidět „antibobří“
pletivo. Mám první
drobné prohřešky –
zapomínám vestu na
přídi, nedolévám konvici
a dokonce sahám na bílé
zábradlí což se trestá
na lodi povinným
sajfováním.
Středa 3. 8. 2005 –
18. den
61 km (228. km – 167.
km)
Kleine Wittenberg –
Thorgau
Chlapi si nacházejí
chvilku a skládají
hlavolamy. Roman mi dává
zajímavý IQ test. K
obědu se podávají
Závitky paní Nadlesní
(divoká omáčka, hovězí
závitek plněný
smaženicí). Těšíme se na
zítra kdy od km 155,
140-120 bude rychlost
vzhledem ke břehu kolem
3 km/hod. Ještě před
Francouzskými bramborami
mě Roman drtí v
piškvorkách 4:2. Zdeněk
stačí ještě upéct k
snídani perník.
Čtvrtek 4. 8. 2005 –
19. den
53 km (167. km – 114.
km)
Thorgau – Strehla
Od rána jezdíme kolem
Reiling – recyklační
fabriky. To nám vydrží
celé dopoledne díky
proudu a silně se
klikatící se řece. Po
obědě (Táborská bašta –
pražský bramborový
knedlík, vepřová,
špekáček a špenát) se
nudím, a tak měřím
rychlost po úsecích.
Velmi kolísá od 2,29 do
4,28 km/hod.
![](suc9.jpg)
Jirka už nemůže snést
soužití se Zdeňkem. Pro
něj je dobře, že za 3
dny končíme. Už by to
asi neustál. Vypovídává
se alespoň mě. Když
propukne ponorka mezi
kolegy v kanceláři, jdou
si všichni večer po svém
a můžou se z toho
vyventilovat jak chtějí.
Na lodi ale není kam
utéct a všichni spolu
ještě večeří, střídají
se o sprchu, dohadují se
o program v bedně a
navzájem se budí, když
jdou v noci na záchod.
Hned po probuzení se v
nedbalkách potkávají u
umyvadla.
Spíme u „mojí“
maringotky. Užívám si
majora Zemana, neboť
Primu doma nechytám.
Pátek 5. 8. 2005 –
20. den
56 km (114. km – 58. km)
Strehla – Dresden
Startujeme opět v 6:00.
Od rána jsem v
kormidelně. Zdeněk to
komentuje, že otravuju
už po ránu. Někdy není
jasné, kdy si dělá
srandu a kdy to myslí
vážně. Kolem 7:40
kotvíme v Riese a jdeme
pro chleba. Jirka na
přídi zmatkuje, kotva
nás bere od břehu a je
nutné manévr opakovat.
Narážíme.
Představuji si, že
půjdeme po nějakém
visutém můstku se
zábradlíčkem ale chlapi
hází mezi loď a břeh
maličkatý hliníkový
žebřík. Moc jistý si
nejsem. Zdeněk to
komentuje, že když tak
udělám eskymáka. Kupuju
pivko a přemýšlím, co
koupit chlapům alespoň
jako pozornost, že se o
mě tak starali a nic za
to nechtěli. Nikdo z
nich nepije, čímž boří
mé představy o
námořnících.
Hovězí na smetaně
(svíčková) s Vídeňskými
knedlíčky.
Kolem 9:00 začínáme
sajfovat. Nebudu to
popisovat. Je to strašná
práce. Ale první den
jsem měl pocit, že k
posádce skutečně patřím.
![](suc10.jpg)
Nejdříve střecha, pak
stěny, paluba, borty a
zlatý hřeb – zadní
„lizbort“ s písmeny:
„CZ…DĚČÍN…TR-37…ČSPL…CZ“.
Je třeba vlézt k vodě a
stoupnout si na kotvu.
Obdivuji Zdeňka, že si
na to troufne v
holinách. Představuji
si, co bychom museli
podniknout kdyby šel muž
přes palubu. Chlapi
tvrdí, že pokud jde muž
přes palubu na
„zámořáku“, ani se pro
něj nevracejí. protože
ho už nenajdou. Nevěřím.
Sajfování končíme
vnitřními prostorami až
večer. Jsem příjemně
unaven. Den mi utekl.
Během dne mě chlapi
upozorňují na detaily
kolem řeky, kterých jsem
si při jízdě na kajaku
nevšiml, jako například
tesař visící na střeše
Míšeňského zámku apod.
Večer pozoruji
impozantní ohňostroj nad
Drážďanami.
Sobota 6. 8. 2005 –
21. den
56 km (58. km – 2. km)
Dresden – Hřensko
Vyrážíme v 6:00.
„Traktor“ (TR bez vany)
nás bere do vleku, neboť
skrz Drážďany teče silný
proud. Zdeněk mě dostává
na hádance, na které
noze stojí anděl na
střeše. Ukazuje mi
Zwinger obrazárnu,
budovu umělecké
akademie, budovu, kde
jsou na omítce
vyobrazeni všichni
vládci a kurfiřti Saska,
budovu ministerstva
vnitra a kostel, který
byl ve druhé světové
válce kompletně
rozbombardován a po
sjednocení kámen po
kameni opět „složen“.
Na 41. km se cítím jako
reportér nasazený
minimálně v Iráku, neboť
jedeme náhodou kolem
sedlé „MN“. Osádka včera
zakotvila a v noci je to
hodilo na mělčinu.
Vlastními silami se dál
nedostanou. Zdeněk hází
šmajsku, zpět bere lano
a upevňuje na naší zádi.
![](suc11.jpg)
Zkoušíme je vytáhnout i
s vanami, což nejde ani
na podruhé. Motory
burácí a zapletené oko
lana nakonec z části
praská. Rána slušná. Je
nutné zakotvit vany. Na
nich necháváme Jirku a
další pokus provádíme
tentokrát nakrátko.
Kolem projíždí osobní
loď. A vychází to.
![](suc12.jpg)
Celá akce i se spřažením
van trvá pouhých 30 min.
Nemůžu tomu uvěřit.
Stejně jako nemůže
uvěřit kapitán z lodi
„MN“, když se mu ozývá
vysílačkou policie s
dotazem zdali náhodou
„neseděl“ na 41. km.
Musí s pravdou ven a
domlouvá se, že na ně
počká, než mu přijedou
vyměřit pokutu. Chlapi
odhadují tak 80 EUR.
Pokud by se nameldoval,
nestálo by ho to nic.
Kluci spočítali útratu
za jídlo a já tomu
nemůžu uvěřit. Cena je
poloviční, než jsem
čekal. Mám pocit kluka
na pionýrském táboře.
Těším se domů, ale je mi
líto, že to končí. Z
chlapů už asi nikoho
nepotkám. Balím a dávám
si poslední sprchu. Na
chalupě se musí šetřit
vodou ještě víc, než na
lodi… Brácha pro mě
dojíždí do Hřenska a
fotí závěrečnou fotku.
Zdeněk dělá bráchovi
rychloexkurzi. Opět
scéna ze mlejna a mě
skoro mrzí, že nejel on,
protože by si o těch
mašinkách asi uměl
pokecat lépe než já, ale
není čas. Loučíme se.
Dětský sen se mi splnil
– Ahoj!
![](Domu.gif) |